لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

روحانی: برخی غصه دین مردم را می‌خورند، اما نمی‌دانند دین چیست


یک روز پس از حملات ائمه جمعه تهران و مشهد به حسن روحانی و سخنانش مبنی بر عدم مداخله دولت در زندگی دینی مردم، رئیس جمهور ایران گفت، کسانی که «مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، ... بیکار و دچار توهم هستند».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه، ۱۰ خرداد، سخنان آقای روحانی در جمع کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست را بازتاب داده است که از «دین دولتی» انتقاد می‌کند.

وی اظهار داشت: «دولت دینی خوب است، اما در مورد دین دولتی باید بحث کنیم... دین را نباید به دست دولت داد چون دین در دست کارشناسان، علما، صاحب‌نظران و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ بکنند. دولت هم باید حمایت کند.»

آقای روحانی پیش از این با انتقاد از شیوه‌های انتظامی و قهری در جمهوری اسلامی در رابطه با مقوله‌های فرهنگی و دینی گفته بود که «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد» و «نباید در زندگی روزمره مردم این همه دخالت کرد».

این سخنان واکنش شدید احمد علم‌الهدی و احمد خاتمی، ائمه جمعه مشهد و تهران، را به دنبال داشت که در خطبه‌های نماز جمعه بر لزوم استفاده از قوای قهری در مسائل دینی و فرهنگی تاکید کردند.

آقای علم‌الهدی گفته است: «شلاق که سهل است. با همه قدرت مقابل کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگيرند خواهيم ايستاد.»

آقای خاتمی هم می‌گوید که «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را برای مردم هموار کند» و نباید سخنان آقای روحانی را «این‌ طور معنا کنیم که مردم را آزاد بگذاریم هر کاری خواستند بکنند... و امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم».

در این حال حسن روحانی بار دیگر به تشریح دیدگاه‌های خود در رابطه با نقش دولت در امور دینی پرداخته است و وظیفه دولت را صرفا «حمایتی» می‌نامد.

وی همچنین اظهار داشت: « بعضی از مردم واقعا بیکارند. شغل ندارند. دچار توهمات می‌شوند. مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، در حالی که نه می‌دانند دین چیست و نه آخرت.»

آقای روحانی در این راستا غائله‌هایی را مثال آورده که در چند دهه گذشته بر سر تغییر ساعت رسمی کشور و به گفته او نصب دوش آب در خزینه‌ها درگرفته بود، ماجرای اعتراض عده‌ای در شهر قم که می‌گفتند با این اقدامات «نصف دین از بین می‌رود».

واکنش مشاور روحانی به سخنان احمد خاتمی

اما سخنان امام جمعه تهران واکنش مستقیم یکی از مشاوران حسن روحانی را نیز به دنبال داشت.

حسام‌الدین آشنا بامداد شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که سخنان احمد خاتمی «بیان عمومی دلواپسی‌های بخشی از جامعه متدین» است.

به گفته او، دیدگاه آقای روحانی «درباره اهداف و وظایف فرهنگی دولت با بسیاری از عالمان و سیاستگذاران کشور همسو است»، اما او در عین حال «آثار خواسته و ناخواسته اقدامات اجرایی و قضایی در مسائل فرهنگی را یادآوری می‌کند».

آقای آشنا سپس مواردی مانند فیلترینگ، پارازیت و گشت ارشاد را مثال آورده و گفته است که انتقادات آقای روحانی از این موارد به این خاطر است که او «به دنبال راه‌های موثرتر، معقول‌تر و مقبول‌تر برای دفاع از هویت و حیثیت و کرامت مردم و به‌خصوص نسل جوان است».

وی در نهایت تاکید کرده است که کاهش حضور اقدام نظامی و انتظامی در مواجهه با این پدیده‌ها به معنای استقبال بیشتر از حضور کارشناسان اجتماعی در عرصه فضاهای رسانه‌های نوین است.
XS
SM
MD
LG