لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

روسیه: اگر دمشق تقاضای اعزام نیرو کند، آن را بررسی می‌کنیم


دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین
دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، می‌گوید اگر دمشق از مسکو تقاضا کند که نیروی نظامی برای ادامه جنگ به سوریه بفرستد، مسکو این تقاضا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمیتری پسکوف این اظهارات را روز جمعه ۲۷ شهریور در پاسخ به سخنان ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، بیان کرد که گفته بود سوریه اگر نیازی به کمک روسیه داشته باشد از آن کشور درخواست اعزام نیرو می‌کند.

آقای معلم در عین حال گزارش‌هایی را که عنوان می‌کند سربازان روس هم‌اکنون در سوریه کنار سربازان سوری مشغول نبرد هستند، رد کرده و خاطرنشان ساخته است که ارتش سوریه در شرایط کنونی از قدرت کافی برخوردار است که به تنهایی نبرد کند و آن‌چه از روسیه می‌خواهد صرفا مهمات و سلاح‌های بهتر است.

با این حال سخنگوی رییس جمهوری روسیه تاکید کرده که اگر دمشق از مسکو درخواست اعزام نیروی نظامی به آن کشور کند، این درخواست «مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».

گزارش‌هایی که در روزهای اخیر منتشر شده حکایت از آن دارد که روسیه تسلیحات زمینی و هوایی جدیدی را در اختیار دمشق گذاشته است که در جنگ داخلی از آن بهره می‌برد.

ولید المعلم نیز در مصاحبه پنج‌شنبه شب خود با تلویزیون دولتی روسیه بر این گزارش‌ها صحه گذاشت و گفت که روسیه سرعت ارسال این تسلیحات به سوریه را افزایش داده است.

این در حالی است که ایالات متحده نسبت به افزایش تجهیزات نظامی روسی در سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را اقدامی برای بقای بشار اسد در قدرت می‌داند.

مسکو خواستار تشکیل یک ائتلاف گسترده برای جنگ با گروه «حکومت اسلامی» شده به طوری که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه از واشینگتن و متحدان آن خواست که در این جنگ همراه دولت سوریه باشند.

اما باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا قبلا تاکید کرده بود که تنها راه پایان جنگ سوریه، اتحاد در برابر گروه «حکومت اسلامی» بدون بشار اسد است.

XS
SM
MD
LG