لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

«آزادی مرزبانان ایرانی» در پی عملیات سپاه مرزی پاکستان


پنج مرزبان ایرانی ماه گذشته به اسارت گروه تروریستی جیش‌ العدل درآمدند
پنج مرزبان ایرانی ماه گذشته به اسارت گروه تروریستی جیش‌ العدل درآمدند
گزارش رسانه‌های خبری پاکستان و ایران حکایت از آزادی مرزبانان ایرانی دارد که گروه جیش‌العدل آنها را در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته بود. مقامات رسمی ایران اما هنوز صحت این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز شنبه، ۱۰ اسفند، به نقل از منابع خبری پاکستان نوشت که سپاه مرزی این کشور توانسته است در عملیاتی علیه گروه تروریستی جیش‌العدل ۱۱ تبعه خارجی را نجات دهد که مرزبانان ایرانی هم شامل آنها هستند.

در این گزارش بیان نشده است که آیا هر پنج مرزبان گروگان گرفته‌شده ایرانی آزاد شده‌اند یا نه و تنها به ملیت آزادشدگان اشاره‌ای می‌کند که علاوه بر ایرانیان، شامل چند تبعه کشورهای یمن و تانزانیا هم می‌شود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از قول مقامات امنیتی پاکستان نوشته است که مرزبانان ایرانی در میان این افراد آزادشده نیستند.

این خبرگزاری پیشتر در گزارشی دیگر تنها نوشته بود که از میان ۱۱ گروگان آزادشده، ۸ نفر ایرانی هستند، نکته‌ای که در گزارش تازه آن هم آمده است.

مقامات ایران اما تاکنون با این گزارش‌ها به شکل احتیاط‌آمیز برخورد کرده‌اند، چنان‌ که ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور نوشته است که هنوز اطلاعاتی درباره آزادی مرزبانان ایرانی به این وزارتخانه نرسیده است.

با این حال منابع دولتی دیگر در گفت‌وگو با این خبرگزاری، آزادی ۱۱ تبعه خارجی، از اسارت جیش العدل را تایید کرده و گفته‌اند که «تعدادی از آنان ایرانی هستند که احتمال می‌رود همان مرزبانان باشند».

به گفته آنها، در حال حاضر «مراحل تشخیص هویت اتباع ایرانی آزاد شده در حال انجام است».

در این میان گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با قاطعیت بیشتری همراه است، چنان که از قول نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که مرزبانان ایرانی آزاد شده‌اند.

محمدسعید اربابی به ایسنا گفته است: «آزادی سربازان ایرانی قطعی است، اما نحوه و یا جزئیات آن تا ساعاتی دیگر مشخص و اعلام خواهد شد.»

این خبرگزاری همچنین نوشت که سفارت ایران در پاکستان موضوع را به‌ طور رسمی از وزارت خارجه پاکستان پرس‌وجو کرده و خواستار توضیح آن شده است.

پنج مرزبان ایرانی ماه گذشته به اسارت گروه تروریستی جیش‌‌العدل درآمدند و در این مدت نیز در خاک پاکستان نگهداری می‌شدند.

این رویداد اعتراض شدید ایران به پاکستان را به دنبال داشت. تهران می‌گوید اسلام‌آباد در مراقبت از نواحی مرزی خود و مبارزه با گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان کوتاهی می‌کند، اما پاکستان این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG