لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

تلاش اعراب برای تصویب قطعنامه‌ علیه اسرائیل در آژانس اتمی


اسرائیل اعلام کرده که این قطعنامه ادامه مذاکرات درباره برقراری امنیت در منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.
اسرائیل اعلام کرده که این قطعنامه ادامه مذاکرات درباره برقراری امنیت در منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.
خبرگزاری رویترز نوشت که دولت‌های عربی در نشست این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است قطعنامه‌ای را در رابطه با برنامه اتمی اسرائیل ارائه کنند، در حالی که غرب مخالف این اقدام است.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۲۹ شهریور، به نقل از یک دیپلمات ارشد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، دولت‌های عربی قطعنامه غیرالزام‌آوری را تهیه کرده‌اند که در آن نسبت به آن‌ چه «توانایی‌ هسته‌ای اسرائیل» می‌خوانند، ابراز نگرانی شده است.

این قطعنامه در صورتی که در مجمع سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شود، از اسرائیل خواهد خواست که به معاهده جهانی منع گسترش سلاح هسته‌ای بپیوندد و نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای خود را بپذیرد.

رویترز می‌نویسد که دیپلمات‌ها انتظار دارند آرای موافقان و مخالفان این قطعنامه نزدیک به هم باشد.

به هر صورت بحث درباره این قطعنامه در شرایطی مطرح می‌شود که ایالات متحده به تازگی نسبت به آن هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی می‌تواند به تلاش‌های دیپلماتیک برای ساختن خاورمیانه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی آسیب برساند.

اسرائیل نیز اعلام کرده است که این اقدام ادامه مذاکرات درباره برقراری امنیت در منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.

اما با این حال رمزی عزالدین رمزی، رئیس گروه اتحادیه عرب در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید می‌کند که این قطعنامه به رای گذاشته خواهد شد و امکان چشم‌پوشی از آن پیش از رای‌گیری وجود ندارد.

آقای رمزی به رویترز می‌گوید: «دنیا باید بداند که اسرائیل نقش سازنده‌ای ایفا نمی‌کند و این که اسرائیل توانایی هسته‌ای دارد.»

پیش از این یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در نامه‌ای به بیش از ۱۵۰ عضو این سازمان خواسته بود که درباره پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای نظر بدهند، اما مقامات وقت اسرائیل هشدار داده بودند که نباید اسرائیل را برای پیوستن به این معاهده زیر فشار گذاشت.

گفته می‌شود اسرائیل تنها کشور خاورمیانه است که سلاح هسته‌ای دارد، مسئله‌ای که بارها مقامات کشورهای عربی و ایران آن را محکوم کرده‌اند.

این در حالی است که اسرائیل تاکنون داشتن سلاح هسته‌ای را تایید نکرده است، چنان‌چه شیمون پرز، رئیس جمهور کنونی اسرائیل، چند سال پیش گفت: «همین که کشورهای متخاصم فکر کنند ما چنین توانی داریم، خود عاملی بازدارنده است.»

اسرائیل عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اما به معاهده منع گسترش سلاح اتمی نپیوسته است.
XS
SM
MD
LG