لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

عراقچی: تهدید «نیروهای شر» و «خرابکاران» علیه توافق هسته‌ای


عباس عراقچی یکی از سه مذاکره‌کننده اصلی ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ است.
عباس عراقچی یکی از سه مذاکره‌کننده اصلی ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ است.
عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایران، در گفت‌وگویی با نشریه بریتانیایی گاردین از تلاش «خرابکاران» و «نیروهای شر» سخن گفت که درصددند مانع دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای شوند.

این مصاحبه اختصاصی روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، در تهران و وزارت خارجه ایران انجام شده و در جریان آن آقای عراقچی به مجموعه‌ای از عواملی اشاره می‌کند که می‌توانند مانعی بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای باشند، از جمله عدم اعتماد میان جمهوری اسلامی و آمریکا، برخی مسائل فنی، و تلاش‌های خارجی برای ناکام ماندن مذاکرات.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «خرابکارانی در همه جا هستند که تمایلی به توافق ندارند. نیروهای شری وجود دارند که این فرایند را دوست ندارند... مشخص است که بعضی‌ها نمی‌خواهند مسئله به شکلی صلح‌آمیز و منطقی حل و فصل شود.»

او سپس ادامه می‌دهد: «من نمی‌خواهم واژه جنگ‌طلب را به کار ببرم. اما این آدم‌ها می‌خواهند تنش‌ها ادامه پیدا کند، بحران در منطقه ادامه داشته باشد. آنها دوست ندارند که تحریم‌ها علیه ایران پایان یابد. نمی‌خواهند ایران کشور تاثیرگذار منطقه باشد، اگرچه در واقعیت هم‌اکنون چنین است.»

گاردین می‌نویسد که آقای عراقچی اگرچه از هیچ کشوری نام نبرده، اما به نظر می‌رسد که هدف سخنان او حکومت اسرائیل باشد که اعتقاد دارد ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است و از این رو منتقد مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ محسوب می‌شود.

در عین حال او در این مصاحبه به جمهوری‌خواهان آمریکا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که برخی از راست‌گرایان در کنگره ایالات متحده مخالف توافق‌نامه موقت ژنو هستند.

عباس عراقچی در کنار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه، یکی از سه‌ مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ است، مذاکراتی که آذرماه گذشته به توافقی موقت میان آنها انجامید و چنان چه مقرر شده است باید تا روز ۲۹ تیر سال جاری مناقشه هسته‌ای ایران را با دستیابی به توافقی جامع حل و فصل کند.

در این حال گروه‌هایی در داخل ایران و نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی با این مذاکرات مخالف هستند و از آن به عنوان «عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای» نام می‌برند، امری که به تازگی در همایشی با نام «دلواپسیم» نمود پیدا کرد که در آن برخی نمایندگان مجلس ایران سیاست‌های هسته‌ای دولت حسن روحانی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

عباس عراقچی نیز در این گفت‌وگو تایید می‌کند که او و دیگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در داخل کشور تحت فشار شدید قرار دارند و می‌گوید: «واضح است که ما در ایران جامعه‌ای متکثر داریم. عقاید و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و کسانی هم هستند که معتقدند ما به هیچ وجه نباید مذاکره کنیم. برخی نمایندگان مجلس به شدت انتقاد می‌کنند که ما باید جواب آنها را بدهیم. ما باید اجازه دهیم که همه صداها شنیده شود.»

به گفته او، فشار قابل ملاحظه‌ای بر گروه مذاکره‌کنندگان ایرانی وجود دارد که کارشان به نتیجه قابل قبولی منجر شود و اگرچه فضای مذاکرات دوستانه و سازنده بوده، اما مسئولیتی که بر دوش آنهاست «بسیار اضطراب‌آور» است.

«از حمایت اکثریت جامعه برخورداریم»

وی در ادامه این مصاحبه می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که مورد حمایت اکثریت جامعه قرار داریم. ساختار سیاسی کشور به طور کلی از ما حمایت می‌کند. اما این حرف به معنای آن نیست که انتقادی وجود ندارد.»

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده بود که هیچ کس نباید مذاکره‌کنندگان ایرانی را تضعیف کند و «سازشکار» بنامد و این که آنها «بچه‌های انقلابند».

اما با این حال در همایش منتقدان سیاست هسته‌ای ایران، شعارهای بسیاری علیه مذاکره‌کنندگان مطرح شد و آنها را «سازشکار» خواندند، امری که واکنش حسن روحانی را به دنبال داشت و وادارش کرد که از سیاست‌های هسته‌ای خود دفاع کند.

عباس عراقچی نیز تاکید می‌کند که آقای روحانی علاقه‌مند به توافق و پایان تحریم‌ها علیه ایران است.

سرمایه‌گذاری سنگین روحانی

وی اظهار داشت: «روحانی سرمایه‌گذاری سنگینی در این باره کرده و انتظارات را بالا برده است... اما من فکر می‌کنم که مردم از پیچیدگی شرایط باخبر هستند. از این رو به نظرم اگر توافقی هم حاصل نشود نباید ضربه سنگینی به روحانی وارد بیاید. مردم درک می‌کنند که او نهایت تلاش خودش را کرده است.»

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای گفته که به نتیجه این مذاکرات خوش‌بین نیست.

چهارمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از ۲۴ اردیبهشت در وین آغاز می‌شود، مذاکراتی که عباس عراقچی از آن به عنوان «سخت‌ترین مرحله مذاکرات تاکنون» نام می‌برد، چرا که قرار است نگارش پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای آغاز شود.
XS
SM
MD
LG