لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

توضیح نمایشگاه کتاب در مورد جمع‌آوری «صراحت‌نامه» رفسنجانی


هاشمی رفسنجانی در «صراحتنامه» دیدگاه‌های خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی را شرح داده است
هاشمی رفسنجانی در «صراحتنامه» دیدگاه‌های خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی را شرح داده است
علی اسماعیلی، رئیس این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبر جمع‌آوری کتاب گفت‌وگو با اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان «صراحت‌نامه» از نمایشگاه را تایید کرده و علت آن را نیز تردید در صحت نقل‌قول‌های این کتاب دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره علت جمع‌آوری کتاب «صراحت‌نامه» از نمایشگاه امسال گفت: «گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌ که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌ گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر. مسئله‌ این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.»

کتاب «صراحت‌نامه» حاوی گفت‌وگوی مفصل امیرعباس تقی‌پور، امیر لعلی و آرش محبی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، است که پیش از این در ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده بود.

این گفت‌وگو پس از انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ انجام شده و از این رو دیدگاه‌های آقای هاشمی رفسنجانی درباره آن انتخابات را نیز شامل می‌شود، از جمله مناظره میان نامزدها و اتهامات مالی که محمود احمدی‌نژاد به خانواده او نسبت داد.

عنوان کتاب نیز می‌تواند به نامه معروف هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله خامنه‌ای اشاره داشته باشد که در آستانه انتخابات منتشر شد و در آن نسبت به وقوع بحران سیاسی در کشور هشدار داده می‌شد.

جمع‌آوری کتاب گفت‌وگو با اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی انجام شده است که «صراحت‌نامه» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دارد، و تاکنون هیچ کتابی به دلیل لزوم استعلام درباره نقل قول‌های آن با مانع برای پخش مواجه نشده است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جمع‌آوری «صراحت‌نامه» از نمایشگاه، دلیل دومی نیز اقامه کرده و آن «عدم اعلام وصول کتاب» است.

مطابق مقررات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر کتابی پس از انتشار باید برای بررسی مجدد به این وزارتخانه تحویل داده شود و تنها پس از آن است که کتاب اجازه توزیع پیدا می‌کند.

اکنون علی اسماعیلی با اشاره به کتاب «صراحت‌نامه» می‌گوید: «کتابی که در خانه‌ کتاب اعلام وصول نشده باشد‌، طبق مقررات، اجازه‌ عرضه پیدا نمی‌کند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از نامزدهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود و چهره‌ها و گروه‌های سیاسی بسیاری از او برای حضور در این انتخابات دعوت کرده‌اند، از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران.

جمع‌آوری ۳۰۰ کتاب دیگر

اما «صراحت‌نامه» تنها کتابی نیست که از بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران جمع‌آوری می‌شود.

خبرگزاری ایسنا در پنجمین روز برگزاری این نمایشگاه به نقل از رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه نوشت که تاکنون ۳۰۰ عنوان کتاب از صحن این نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند.

به گفته همایون امیرزاده، بیشتر این کتاب‌ها مربوط به ناشران کشورهای عربی بود که در کتاب‌های خود به جای نام خلیج فارس از اسامی دیگری استفاده کرده‌اند.

آقای همایون‌زاده همچنین گفت که برخی از کتاب‌ها هم به خاطر «مفاهیم ضد هنجارهای اجتماعی – اسلامی» آنها جمع‌آوری شده‌اند که مربوط به بخش بین‌الملل نمایشگاه بودند.

پیش از آن نیز محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌ شکل مستقیم دستور جمع‌آوری دو کتاب «عشق ممنوعه» و «حریم سلطان» را صادر کرده بود، دو کتابی که بر اساس سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای تولید شده‌اند.

چنان‌چه رسانه‌های داخل ایران، از جمله ایسنا، نوشته‌اند، استقبال از این دوره نمایشگاه کتاب تهران در قیاس با سال‌های قبل چشم‌گیر نبوده و تعداد بازدیدکنندگان آن و فروش کتاب‌ها به‌رغم قیمت بالای آنها کاهش یافته است.

سال‌های قبل اخبار جمع‌آوری کتاب‌های صادق هدایت، فروغ فرخزاد، هوشنگ گلشیری، پائلو کوئیلو و... از نمایشگاه کتاب تهران خبرساز شده بود.
XS
SM
MD
LG