لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

شورای نگهبان: نتیجه بررسی صلاحیت‌ها ۳۱ اردیبهشت اعلام می‌شود


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اظهار داشت که این شورا نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را روز ۳۱ اردیبهشت اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در حالی که فرصت پنج روزه شورای نگهبان برای اعلام نامزدهای نهایی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، امروز، پنج‌شنبه، به پایان رسید، آقای کدخدایی گفت که این شورا نیاز به پنج روز فرصت بیشتر دارد.

به گفته او، شورای نگهبان مطابق قانون انتخابات درباره تمدید پنج روزه زمان بررسی صلاحیت‌ها نامه‌ای به وزارت کشور ارسال کرده است و در نهایت نیز سه‌شنبه آینده، ۳۱ اردیبهشت نتیجه کار اعلام خواهد شد.

کار بررسی صلاحیت بیش از ۶۰۰ داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران از عصر یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت آغاز شد. در این انتخابات چهره‌های سیاسی بسیاری ثبت‌نام کرده‌اند، اما به‌طور مشخص بیشتر گمانه‌زنی‌ها درباره بررسی صلاحیت‌ها، متوجه تنها چند تن از نامزدهاست.

روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت خبرگزاری‌های داخل ایران از نامه حدود ۱۰۰ نماینده مجلس خطاب به شورای نگهبان خبر دادند که در آن خواسته شده بود این شورا صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور رئیس دولت ایران، را رد کند.

اما عباسعلی کدخدایی می‌گوید که ملاک شورای نگهبان «مثل همیشه قانون» است و این‌که آنها نظرات اقشار مختلف درباره بررسی صلاحیت‌ نامزدها را فقط می‌شنوند.

در همین حال محمد مومن، از فقهای شورای نگهبان نیز احتمال داد که این شورا «بیش از ۱۰ نفر» را برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید صلاحیت کند.

آقای مومن اما توضیح بیشتری دراین‌باره نداد و تنها گفت که شورای نگهبان «شرایط هر یک از ۶۸۶ نفری را که ثبت‌نام کرده‌اند مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به اسناد و ادله قانونی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند».

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG