لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

تشکیل کمیته تحقیق درباره حوادث اوین تکذیب شد


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، پیش از این رخدادهای اخیر زندان اوین را یک بازرسی ساده نامیده بود
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، پیش از این رخدادهای اخیر زندان اوین را یک بازرسی ساده نامیده بود
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، می‌گوید که هیچ کمیته‌ای برای تحقیق درباره حوادث اخیر زندان اوین تشکیل نشده است.

این در حالی است که سخنگوی دولت حسن روحانی تاکید کرده بود که دولت به منظور پی‌گیری این رخدادها، گروه ویژه‌ای را تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای پورمحمدی در نشستی خبری که روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت، برگزار شد، با تکذیب موضوع ریاست خود در کمیته پی‌گیری رخدادهای اخیر زندان اوین اظهار داشت: «چنین کمیته‌ای به این معنایی که می‌گویید نبوده است. [اما] به هر حال مقامات قضایی زندان باید پاسخ روشن بدهند.»

بند ۳۵۰ زندان اوین اواخر فروردین‌ماه شاهد هجوم زندانان‌بانان و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بوده است، امری که به شکایت خانواده این زندانیان سیاسی علیه مقامات زندان و قوه قضاییه و وزیر دادگستری منجر شد.

با بالا گرفتن اعتراضات نسبت به این هجوم و تجمع خانواده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین مقابل ساختمان ریاست جمهوری، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از تشکیل گروهی برای بررسی ماجرا خبر داد و تاکید کرد که اگر در جایی حقوق شهروندان ایرانی نادیده گرفته شود، دولت سکوت نخواهد کرد.

اما در توضیحات وزیر دادگستری در این باره، مسئله تشکیل گروه ویژه یا کمیته رد می‌شود.

آقای پورمحمدی با اشاره به سخنان غلامحسین اسماعیلی، مسئول وقت سازمان زندان‌ها، درباره رخدادهای اخیر اوین گفت: «به هر حال توضیحاتی داده شده و اگر ادعایی خلاف آن هم باشد طبعا باید از رئیس جدید سازمان زندان‌ها سوال شود و اطلاعات تکمیلی را بفرستند.»

آقای اسماعیلی پیش از این با رد گزارش‌ها درباره ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین گفته بود: «هیچ‌ گونه درگیری و ایراد ضربی از ناحیه همکاران ما حتی در حد تلنگر رخ نداده‌ است.»

مصطفی پورمحمدی نیز همان زمان ماجرا را کم‌اهمیت توصیف کرد و گفت، آن‌ چه درگیری در زندان اوین نامیده شده تنها یک بازرسی ساده بوده که به خاطر مقاومت برخی زندانیان به حراحت آنها انجامیده است.
XS
SM
MD
LG