لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

رشد ۹ برابری آمار مبتلایان به ایدز در ایران در ۱۲ سال


مقامات وزارت بهداشت ایران تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را بیش از ۲۷ هزار نفر اعلام کردند که نسبت به سال ۱۳۸۰، حدود ۹ برابر افزایش یافته است.

آمارها همچنین نشان می‌دهد شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی و کار تهران ۴۵ برابر سایر افراد جامعه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه، شش آذر، گفت که از سال ۱۳۸۰ تعداد مبتلایان به ایدز در ایران حدود ۹ برابر شده که این آمار به نسبت متوسط جهانی بسیار زیاد است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:20 0:00
لینک مستقیم

آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، از شیوع ایدز در جهان منتشر کرده نشان می‌دهد رشد این بیماری در میان بزرگسالان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تنها یک‌سوم بوده و به بیش از دو میلیون نفر رسیده است، در حالی که تعداد مبتلایان ایدز در ایران با رشدی حدود ۹ برابر از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به بالغ بر ۲۷ هزار نفر رسیده است.

نموداری هم که در وب‌سایت مرکز ایدز سازمان ملل متحد منتشر شده، نشان می‌دهد آمار مبتلایان به ایدز در ایران در دهه ۱۹۹۰ میلادی رشد بسیار اندکی داشته، اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ این آمار روند صعودی شدیدی داشته است.

از گفته‌های معاون وزیر بهداشت ایران همچنین برمی‌آید که الگوی انتقال ایدز در کشور رو به تغییر است و روابط جنسی رفته‌رفته به عامل مسلط تبدیل می‌شود، به‌ طوری که در سال ۱۳۸۰ روابط جنسی تنها ۱۰ درصد عامل انتقال بیماری ایدز بوده، اما در سال ۱۳۹۱ این رقم به ۳۳ درصد رسیده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره محدودیت ارائه وسایل پیش‌گیری از بارداری در ایران منتشر شده بود که از توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت کشور ناشی می‌شود.

این محدودیت‌ها شامل محافظ بهداشتی (کاندوم) نیز می‌شود، چنان‌ که دولت پیشین ایران آن را کالای لوکس و غیرضروری شمرد و واردات این کالا به کشور را ممنوع ساخت.

اکنون نیز گزارش‌های وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد که «موج ایدز در سال‌های اخیر به سمت رابطه جنسی محافظت نشده در حال تغییر است».

شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی و کار

اما بخش دیگری از آمار معاون وزارت بهداشت ایران به رواج ایدز در میان کودکان خیابانی و کار ایران اختصاص داشت که گویای آن بود شیوع ایدز در میان آنان ۴۵ برابر بیشتر از دیگر افراد جامعه است.

به گفته علی‌اکبر سیاری، نتایج یک مطالعه انجام شده بر روی هزار کودک خیابانی در شهر تهران نشان می‌دهد شیوع ایدز در میان آنان ۴/۵ درصد بوده در حالی که تنها یک دهم جمعیت عادی کشور به این بیماری مبتلا هستند.

این مطالعه ثابت می‌کند که این کودکان با مواد مخدر آشنایی دارند، به‌ طوری که ۱۵ درصد آنها اعلام کرده‌اند که تجربه استفاده از مواد مخدر را داشته‌اند و ۷۲ درصد آنها هم گفته‌اند که دوستان‌شان چنین موادی مصرفی می‌کنند.

در عین حال ۲۹ درصد از این افراد مورد مطالعه که در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال قرار داشته‌اند گفته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند که اکثریت این روابط نیز بدون کاندوم بوده است.

به این ترتیب چنان‌ که معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید، کودکان کار و خیابانی زنگ خطر گسترش ایدز در جامعه را به صدا آورده‌اند.
XS
SM
MD
LG