لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

حمله «نیروهای خودسر» به یک کنسرت موسیقی سنتی در یزد


وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی، می‌گوید در شب اول کنسرت خود یک بار موفق شده به روی صحنه برود و به تشویق تماشاچیان پاسخ بگوید، اما بقیه لحظات کنسرت بدون حضور او برگزار شده است
وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی، می‌گوید در شب اول کنسرت خود یک بار موفق شده به روی صحنه برود و به تشویق تماشاچیان پاسخ بگوید، اما بقیه لحظات کنسرت بدون حضور او برگزار شده است
گزارش ها حاکی است عداه ای که رسانه های ایران از آنها با نام «نیروهای خودسر» یاد کرده اند، در استان یزد با اخلال در کنسرت وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی، برای دو شب متوالی مانع حضور او در صحنه شدند در حالی که مقامات فرهنگی و سیاسی یزد نیز نظاره‌گر این رویداد بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت گفت‌وگویی را با وحید تاج منتشر کرد که در آن جزییات هجوم افراد مهاجم به کنسرت او بیان شده است.

به گفته آقای تاج، در شب نخست این کنسرت که قرار بود پنج‌شنبه برگزار شود، عده‌ای کمتر از ۵۰ نفر با تجمع در ورودی سالن و «ایجاد رعب و وحشت»، مانع ورود مخاطبان کنسرت به سالن شدند.

وی سپس از حضور معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و مقامات سیاسی این استان، مانند فرماندار یزد، سخن می‌گوید که باعث شده است در سالن با «سه ساعت تاخیر» باز شود، اما با این وجود باز هم این خواننده امکان حضور در صحنه را پیدا نکرده است تا در نهایت کنسرت بدون خواننده برگزار شود.

به گفته وی، این اتفاق در دومین شب برگزاری کنسرت نیز رخ داده است تا خواننده به جای حضور در صحنه به میان تماشاچیان برود و «اشک‌آلود به تماشای کنسرت خود» بنشیند.

فشارهای گروه موسوم به «لباس‌شخصی‌ها» و اعتراضات آنان چندی پیش منجر به لغو کنسرت‌ گروه موسیقی سنتی «سایه» و کنسرت پاپ مجید خراطها در شهر آبادان شد در حالی که قبل از آن علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت روحانی از مقابله با گروه‌های فشار سخن گفته بود که علیه فعالیت‌ها و آثار فرهنگی و هنری اقدام می‌کنند.

در گزارش ایسنا از عاملان هجوم به کنسرت آقای تاج به عنوان «نیروهای خودسر» نام برده شده است، اصطلاحی که به آن دسته از نیروهای حامی حکومت اشاره دارد که هیچ مقامی مسئولیت اقدامات آنها را نمی‌پذیرد.

ایسنا می‌نویسد که معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد به وحید تاج گفته است، پیامکی در شهر پخش شده که در آن از آقای تاج به خاطر اجرای قطعه «همراه شو عزیز» به عنوان «خواننده فتنه ۸۸» نام برده شده است.

«فتنه» اصطلاحی است که حامیان حکومت ایران برای توصیف اعتراضات سال ۱۳۸۸ به کار می‌برند، اما وحید تاج می‌گوید که «قطعه همراه شو عزیز» را قبل از اعتراضات اجرا کرده است.

آقای تاج می‌گوید که در این دو شب اجرای کنسرت یک بار موفق شده به روی صحنه برود و به تشویق تماشاچیان پاسخ بگوید، بدون آن که بتواند برنامه خود را اجرا کند.
XS
SM
MD
LG