لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

تاکید خامنه‌ای بر نقش «نظارتی» حکومت ایران در عرصه فرهنگ


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر نظارت نهادهای حکومتی ایران در حوزه فرهنگ تاکید کرد و خواستار آن شد که دولت حسن روحانی در این عرصه نقش هدایت‌کننده ایفا کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر، در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور اظهار داشت که «مقابله با مسائل مخرب فرهنگی از وظایف نظارتی حکومت است» و همه نهادهای جمهوری اسلامی در قبال فرهنگ عمومی کشور «مسئولیت شرعی و قانونی» دارند.

به گفته او، «سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگی هم به معنای سلب حضور مردم نخواهد بود».

سانسور کتاب، فیلم، تئاتر و دیگر محصولات فرهنگی در ایران امری شایع است که در دولت‌‌های مختلف شدت و ضعف می‌یابد.

با این حال روند سانسور در دولت محمود احمدی‌نژاد ابعادی چنان گسترده‌ یافت که حتی بسیاری از کتاب‌ها یا فیلم‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بودند نیز توقیف شدند.

تعلیق ناشران و انحلال تشکل‌های صنفی مانند خانه سینما و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز از رخدادهای دیگر دوران محمود احمدی‌نژاد بود که مجموع این‌ها انتقاد شدید علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی، را در پی داشت.

به گفته آقای جنتی، «اگر قرآن هم وحی از جانب خدا نبود، ممکن بود ممیزان وزارت ارشاد به آن مجوز انتشار ندهند».

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تشبیه «نظارت دولت» در عرصه فرهنگ با «مراقبت باغبان از گل‌ها» می‌گوید: «کندن علف‌های هرز در یک بوستان به معنای رشد گل‌ها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.»

وی همچنین از «ضرورت برنامه‌ریزی» نهادهای حکومتی در عرصه فرهنگ سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که «نباید انتظار داشت فرهنگ کشور، اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی به خودی خود پیش برود».

پیش از این در روزهای آغاز به کار دولت کنونی، علی جنتی از تلاش برای حذف نظام سانسور کتاب پیش از انتشار آن سخن گفته بود، اما چندی بعد گفت که «ممیزی قبل از چاپ» یک «اصل حکومتی» است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

مقابله با «تهاجم فرهنگی»

بخش دیگر سخنان روز سه‌شنبه آیت‌الله خامنه‌ای نیز به موضوع «تهاجم فرهنگی» اختصاص داشت، مسئله‌ای که جمهوری اسلامی همواره بر مقابله با آن تاکید کرده است.

به گفته آقای خامنه‌ای، «صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تاثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران» فعالیت می‌کنند. در عین حال به گفته او برخی از بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌های وارداتی هم به مصداق «تهاجم فرهنگی» «بر ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی» تاثیر می‌گذارد.

وی سپس به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه کرد که با «تولید کتاب، ترجمه کتاب‌های مفید، تولید فیلم‌های سینمایی جذاب، بازی‌های رایانه‌ای مفید و اسباب‌بازی‌های معنادار و جذاب» به مقابله با «تهاجم فرهنگی» بپردازد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برنامه‌ گسترده‌ای برای مقابله با برخی اسباب‌بازی‌های خارجی تدارک دیده و در این راستا با ممنوع کردن فروش عروسکی مانند باربی گاهی به پلمب فروشگاه‌هایی اقدام کرده است که این نوع عروسک‌ها را عرضه می‌کنند.

همچنین دسترسی ایرانیان داخل کشور به بسیاری از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری به‌ خاطر سانسور و فیلترینگ حکومتی ممنوع است.
XS
SM
MD
LG