لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

پورمحمدی: مخالفت دولت با اعدام دوباره مرد بجنوردی


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران روز دوشنبه، ۲۹ مهر گفت، دولت حسن روحانی مخالف اجرای دوباره حکم اعدام مرد بجنوردی است که پیش از این یک‌بار به دار آویخته شده بود.

آقای پورمحمدی که با وبسایت خبری نامه‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اعلام کرد با هدف جلوگیری از اجرای دوباره حکم اعدام «علیرضا .م» «مذاکرات مثبتی» با مقامات قوه قضاییه انجام داده است.

مورد «علیرضا .م» یکی از موارد کم‌سابقه و عجیب محسوب می‌شود، قاچاقچی مواد مخدر که یک بار اعدام شد و پزشکان نیز مرگ او را تایید کردند، اما ۲۴ ساعت بعد در سردخانه پزشکی قانونی به زندگی بازگشت.

این رخداد خیلی زود به یک مناقشه عمومی بدل شد از آنجا که مقامات قضایی ایران بر اعدام دوباره «علیرضا .م» تاکید کردند، اما برخلاف آن موجی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی شکل گرفت که این حکم را به چالش می‌کشید، چنان‌چه موضوع با اعلام نظر برخی مراجع تقلید وجه دینی نیز پیدا کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله بیات زنجانی، دو مرجع تقلیدی بودند که در پاسخ به استفتای برخی از مقلدان خود گفتند که اعدام دوباره «علیرضا .م» را جایز نمی‌دانند.

اکنون پای دولت ایران هم به میان آمده است به‌طوری که وزیر دادگستری می‌گوید: «دولت در این خصوص ضمن این که تابع نظرات دستگاه قضایی است، از عدم اجرای این حکم حمایت می‌کند».

به گفته آقای پورمحمدی، اعدام دوباره «علیرضا .م» به مصلحت نیست و او تلاش می‌کند راهی برای جلوگیری از آن پیدا کند.

وی اظهار داشت: «بنده به دلایل مختلفی از جمله مسائل داخلی، فرهنگی و به‌ویژه بین‌المللی، مخالف اجرای دوباره حکم اعدام برای "علیرضا .م" هستم.»

همان‌طور که آقای پورمحمدی اشاره کرده، موضوع اعدام دوباره «علیرضا .م» ابعاد بین‌المللی نیز داشته است. از جمله عفو بین‌الملل این حکم را «وحشتناک و غیرانسانی» توصیف کرده و از مقامات ایران خواسته است که اجرای آن را متوقف کنند.
XS
SM
MD
LG