لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

رویترز: یک دیپلمات ارشد ایرانی در تهران بازداشت شد


باقر اسدی، دیپلمات ارشد ایران که رویترز می گوید در ماه مارس در تهران بازداشت شده است. (عکس: کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران)
باقر اسدی، دیپلمات ارشد ایران که رویترز می گوید در ماه مارس در تهران بازداشت شده است. (عکس: کارزار بین‌المللی حقوق بشر در ایران)
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی، از بازداشت یک دپیلمات ارشد ایرانی نزدیک به اصلاح‌طلبان در تهران خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت منتشر شد، باقر اسدی که پیش از این در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به عنوان دیپلمات ارشد فعالیت می‌کرد، اواسط ماه مارس، روزهای نزدیک به نوروز سال ۱۳۹۲، در تهران بازداشت شده است.

رویترز به نقل از منابع مرتبط با آقای اسدی می‌نویسد که دلیل بازداشت این دیپلمات مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد که در راستای سرکوب مخالفان و منتقدان حکومت ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.

این منابع خبری همچنین نسبت به محل اختفای باقر اسدی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. ضمن این‌که مشخص هم نیست آقای اسدی را چه کسانی و از سوی کدام نهادها دستگیر کرده‌اند.

رویترز با بیان این که این خبرگزاری نمی‌تواند به‌طور مستقل صحت ماجرا را تایید کند، نوشته است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به درخواست آنان برای گفت‌وگو دراین‌باره پاسخ نداده است.

همچنین نامه‌های الکترونیکی (ایمیل) هم که این خبرگزاری به وزارت امور خارجه ایران فرستاده است همگی به همراه این پاسخ اتوماتیک برگشت خورده‌اند که صندوق نامه‌های الکترونیکی (میل‌باکس) وزارتخانه پر است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00
لینک مستقیم

گزارش رویترز سپس به وضعیت اصلاح‌طلبان در ایران می‌پردازد که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ به حاشیه رانده شده‌اند، و نسبت باقر اسدی با اصلاح‌طلبان را شرح می‌دهد.

بر اساس این گزارش، آقای اسدی در ژانویه سال ۲۰۰۴ یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز منتشر کرده بود که از پیوندهای آشکار او با مشرب فکری محمد خاتمی، رییس جمهوری اصلاح‌طلب پیشین ایران، حکایت داشت، یادداشتی که به دومین انتخابات شهر و روستا در ایران و پیروزی محافظه‌کاران در آن می‌پرداخت.

رویترز می‌نویسد، باقر اسدی در یادداشت خود هشدار داده بود که این پیروزی می‌تواند جسارت بیشتری به محافظه‌کاران برای تصاحب مجلس شورای اسلامی بدهد که آن زمان در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشت.

این دیپلمات در یادداشت خود دورنمای وسیع‌تری را نیز متصور شده بود و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ از خطر پیروزی محافظه‌کارانی سخن گفته بود که نسبت به حقوق بشر و وجه جمهوریت حکومت ایران «آشکارا ابراز نفرت» می‌کنند.

در نهایت نیز پیش‌گویی‌های آقای اسدی درباره انتخابات سال ۱۳۸۴ درست از آب درآمد و محمود احمدی‌نژاد که از طرف محافظه‌کاران نامزد آن انتخابات شده بود، به پیروزی رسید و دوره جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی آغاز شد که از مشخصه‌های آن گسترش برخورد با منتقدان حکومت بود، چنان‌چه احمد شهید، نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارش‌های خود به بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و حقوق بشر پرداخته است.

در این گزارش آخرین پست دیپلماتیک باقر اسدی، حضور در دبیرخانه شورای کشورهای اسلامی در حال توسعه، موسوم به دی ۸، در استانبول به عنوان یکی از مدیران دبیرخانه عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG