لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

روسیه: تحریم‌های جدید کمکی به حل مسئله هسته‌ای ایران نمی‌کند


روسیه می‌گوید که اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، کمکی به حل مناقشه هسته‌ای تهران نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، ۱۰ مرداد اظهار داشت، کشور او اعتقاد دارد تحریم‌های حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران کافی است و تصمیم جدید مجلس نمایندگان آمریکا را نیز «غیرسازنده» می‌داند.

آقای گاتیلوف که با خبرگزاری اینترفکس گفت‌وگو می‌کرد در ادامه سخنان خود افزود: «هر گونه تحریم اضافه‌ به جای آن که به حل مسئله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بینجامد موجب فشار آوردن شدید به اقتصاد ایران می‌شود.»

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه، ۹ مرداد، مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را با ۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف به تصویب رساند که هدف از آن متوقف کردن صادرات نفت ایران است.

این مصوبه می‌گوید که صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز باید کاهش یابد که در این صورت میزان آن به صفر خواهد رسید.

صادرات نفت ایران در یک سال گذشته به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی کاهش شدیدی داشته و به روزانه ۱/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اما تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا باید به تصویب سنا و نیز امضای باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده برسد تا اجرایی شود.

تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا واکنش منفی تهران را نیز در پی داشته است، چنان‌چه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت که این تحریم‌ها تنها به «پیچیده‌تر» شدن موضوع هسته‌ای می‌انجامد.

به گفته عباس عراقچی، سیاست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «شکست‌خورده و ناکام» است و تحریم‌ها نه تنها به حل موضوع هسته‌ای کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که ایران بر مواضع خود پافشاری بیشتری داشته باشد.

آقای عراقچی در ادامه سخنان خود تشدید تحریم‌ها را «متناقض» با مواضع آن دسته از مقامات و نمایندگان آمریکا دانست که خواهان گفت‌وگو با ایران شده‌اند.

۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در نامه‌ای به باراک اوباما از او خواسته بودند که با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران، با تهران وارد مذاکره برای حل اختلافات شود.

این نامه با استقبال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد، به‌طوری که آن را نشانه‌ای از «واقع‌بینی بیشتر» سیاستمداران آمریکا دانست.

تماس دیپلماتیک تهران و واشینگتن در حال حاضر محدود به جلسات مذاکره‌ای است که میان ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان برگزار می‌شود.

هدف از این مذاکرات یافتن راه‌حلی برای مسئله هسته‌ای ایران است، اما طرف‌های مذاکره تاکنون به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG