لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

صالحی: ایران تولید اورانیوم پنج درصدی خود را افزایش می‌دهد


علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایران با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، تولید اورانیوم غنی‌شده پنج درصدی خود را افزایش می‌دهد.

آقای صالحی روز هفتم آذر در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر ضمن تاکید بر عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران اظهار داشت که تهران طبق توافقنامه ژنو تنها غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

وی افزود: «ماشین‌هایی که اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کردند، از کار باز نمی‌ایستند، بلکه به تولید اورانیوم پنج درصد غنی‌شده می‌پردازند و به این ترتیب تولید اورانیوم پنج درصد غنی‌شده در کشور افزایش می‌یابد.»

توافق موقت ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان که پس از سال‌ها مذاکره بی‌حاصل روز سوم آذر در ژنو شکل گرفت، تهران را متعهد می‌سازد که فعالیت هسته‌ای خود را محدود و از جمله، تولید اورانیوم غنی‌شده بالای پنج درصد را متوقف کند.

در ازای آن، غرب نیز بخشی از تحریم‌های تهران را کاهش خواهد داد که به‌ویژه در یک سال گذشته فشار شدیدی بر اقتصاد ایران وارد کرده است.

با وجود این، امضاءکنندگان توافقنامه ژنو همچنان درباره وجوه مختلف آن و محدوده مجاز فعالیت‌های اتمی ایران توضیح می‌دهند، چنان‌چه نمایندگان دولت ایران بارها تاکید کرده‌اند که غنی‌سازی اورانیوم متوقف نخواهد شد، بلکه در سطوح پایین‌تر از ۲۰ درصد‌ دنبال می‌شود.

اکنون نیز علی‌اکبر صالحی می‌گوید، تهران از آنجا حاضر به تعلیق شش ماهه غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد شده است که به اندازه ۴۰۵ کیلو اورانیوم در این سطح تولید کرده و راکتور تهران برای سال‌ها ‌از ذخیره این اورانیوم برخوردار است.

اما علاوه بر بحث غنی‌سازی اورانیوم در ایران و چگونگی آن پس از توافق ژنو، سخنان روز چهارشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره ادامه ساخت‌وسازها در نیروگاه اتمی آب سنگین اراک نیز پرسش‌برانگیز شد به طوری که خبرگزاری رویترز، تهران را به نقض مفاد توافقنامه زنو متهم کرد.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد مادامی که در این تاسیسات سوخت اتمی تولید نشود، دنبال کردن ساخت‌وساز مانعی ندارد.
XS
SM
MD
LG