لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

«چاپ ۲۶ هزار میلیارد تومان پول» در دولت پیشین برای مسکن مهر


موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که اجرای طرح مسکن مهر باید ادامه یابد ولی حجم کار باید به اندازه‌ نقدینگی موجود باشد
موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که اجرای طرح مسکن مهر باید ادامه یابد ولی حجم کار باید به اندازه‌ نقدینگی موجود باشد
موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید دولت پیشین ایران برای اجرای طرح مسکن مهر ۲۶ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است که همین باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شد.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور منتشر شد، آقای ثروتی اظهار داشت که دولت حسن روحانی باید طرح مسکن مهر را ادامه دهد، اما اجرای این طرح باید متناسب با نقدینگی موجود باشد.

وی سپس انتقادات وزیر مسکن و شهرسازی دولت حسن روحانی از دولت محمود احمدی‌نژاد درباره اجرای طرح مسکن مهر را وارد دانست و تاکید کرد که شیوه دولت پیشین در اجرای این طرح باعث افزایش ۵۰ درصدی تورم در کشور شد.

به گفته او، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان «با تقاضای دولت احمدی‌نژاد پول چاپ شد» و در اختیار مسکن مهر قرار گرفت که «مازاد بر منابع مسکن بود» و این مسئله نیز «افزایش نقدینگی» و بالطبع «افزایش تورم» را در پی داشت.

پیش از این عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی، در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ایران، نسبت به امکان ادامه مسکن مهر و فایده اقتصادی آن برای کشور ابراز تردید کرده بود.

آقای آخوندی گفته است، برای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به پروژه مسکن مهر تزریق شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید به این طرح اضافه شود.

به گفته او، «در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد افزایش پایه پولی کشور در نتیجه اجرای طرح مسکن مهر است و باید از مردم پرسید که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر».

این سخنان واکنش علی نیکزاد، وزیر پیشین راه و شهرسازی، را در پی داشت که در دفاع از عملکرد خود گفت، او رکورد ساخت مسکن در دولت‌های ایران را شکسته است، به‌ طوری که «از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، هر سال ۸۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است».

او همچنین درباره تاثیر اجرای طرح مسکن مهر بر افزایش تورم گفت که این ادعا را نمی‌پذیرد، چرا که اگر محاسبات آقای آخوندی درست باشد، افزایش تورم ناشی از اجرای طرح مسکن مهر در طول ۸ سال باید بالای ۱۰۰ درصد می‌رسید و نه ۴۰ درصد.

اما اکنون موسی‌الرضا ثروتی ادعاهای عباس آخوندی را تایید می‌کند و از نقش مسکن مهر در افزایش شدید قیمت تورم سخن می‌گوید.

با این حال او تاکید می‌کند که «طرح باید ادامه یابد ولی حجم کار باید به اندازه‌ نقدینگی موجود باشد و در حدی نباشد که موجب چاپ اسکناس و پرداخت آن به مردم شود».

وزیر راه و شهرسازی کنونی گفته است که دولت به قراردادها و تعهدات پیشین خود پای‌بند است و از این رو پروژه مسکن مهر را در حال حاضر دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG