لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

توافق آمریکا و عراق برای بازداشتن ایران از صدور تسلیحات


یکی از دغدغه‌های آمریکا در سال اخیر این بوده که ایران نتواند از مسیر هوایی عراق استفاده کند و به سوریه سلاح بفرستد
یکی از دغدغه‌های آمریکا در سال اخیر این بوده که ایران نتواند از مسیر هوایی عراق استفاده کند و به سوریه سلاح بفرستد
ایالات متحده و عراق روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، درباره افزایش همکاری‌ دوجانبه با هدف «بازداشتن ایران از ارسال سلاح به سوریه»، ممانعت از گسترش افراطی‌گری در میان جوانان عراقی و دیگر مسائل متاثر از جنگ داخلی سوریه به توافق رسیدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا نوشته است که بر اساس این توافق، ایالات متحده به عراق در حوزه امنیتی کمک می‌کند و اطلاعات خود را برای کوتاه‌مدت در اختیار طرف عراقی می‌گذارد.

این توافق در پی برنامه‌ریزی برای فروش یک سیستم دفاعی هوایی و جت‌های جنگی اف – ۱۶ به عراق صورت می‌گیرد که ۲/۶ میلیارد دلار ارزش دارد.

بر اساس این گزارش، توافق یادشده در جریان گفت‌وگوهای جان کری و هوشیار زیباری، وزرای امور خارجه ایالات متحده و عراق،‌به دست آمده است که در بحبوحه گسترش خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها در عراق انجام شد.

تنها روز پنج‌شنبه عملیات‌های تروریستی و انفجار بمب‌های جاسازی‌شده در خودرو به مرگ ۳۴ نفر در بغداد انجامید که چنان‌چه رویترز به نقل از تحلیل‌گران می‌نویسد، نشان از احیای شورش‌های مسلمانان سنی‌مذهبی دارد که از جنگ فرقه‌ای سوریه تاثیر پذیرفته‌اند.

در عین حال ناکامی دولت شیعه‌مذهب عراق برای مهار اختلافات فرقه‌ای در این کشور نیز عاملی دیگر در گسترش خشونت‌ها عنوان می‌شود.

این گزارش می‌گوید که دیپلمات‌های ارشد آمریکا و عراق درباره تاثیرات جنگ داخلی سوریه و مسائل سیاسی پشت پرده افزایش شورش‌های سنی‌ها، از جمله فعالیت‌های القاعده علیه دولت عراق، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین زمینه جان کری گفته است، از ماه مارس که به بغداد سفر کرده بود، عراق تا حدی توانسته مشکلات را حل کند و مانع از جاری شدن سیل سلاح از سوریه به داخل مرزهای خود و بالعکس شود، اگرچه باید اقدامات بیشتری انجام شود.

آقای کری با اشاره به انتقال سلاح از عراق و سوریه به یکدیگر اظهار داشت: «این یک مسیر دوطرفه است و مسیر خطرناکی هم هست.»

اما یکی از دغدغه‌های آمریکا در سال اخیر این بوده که ایران نتواند از مسیر هوایی عراق استفاده کند و به سوریه سلاح بفرستد.

دولت عراق چندین بار اعلام کرده که هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را مجبور به فرود در خاک خود کرده، اما در این عملیات‌های بازرسی، هیچ چیزی به جز کمک‌های انسان‌دوستانه نیافته است.

با این حال یکی از مقامات ارشد ایالات متحده می‌گوید زمانی که جان کری به عراق سفر کرد، حدود شش ماه بود که مقامات عراق هیچ کدام از هواپیماهای ایرانی را بازرسی نکرده بودند.

او اضافه می‌کند که اما از ماه مارس تاکنون ماجرا تغییر کرده و آمریکا شاهد یک انقطاع در جریان ارسال محموله‌های مشکوک از ایران به سوریه بوده است.

رویترز می‌نویسد که این مقام رسمی آمریکا در عین حال تاکید می‌کند که مسئولان عراقی اگرچه به تناوب هواپیماهای مشکوک ایرانی را به زمین نشانده‌اند، اما واقعا مانع ارسال سلاح به سوریه از این طریق نشده‌اند و همچنان باید تلاش کنند.

نبرد داخلی سوریه که اکنون دو سال و نیم از آغاز آن می‌گذرد، بیش از ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. ایران در این نبرد از حکومت بشار اسد در برابر شورشیان حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG