لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

واشینگتن پست: نقض گسترده حریم خصوصی توسط آژانس امنیت آمریکا


در افشاگری واشینگتن پست، ردپای ادوارد اسنودن هم دیده می‌شود
در افشاگری واشینگتن پست، ردپای ادوارد اسنودن هم دیده می‌شود
روزنامه واشینگتن پست روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، نوشت که آژانس امنیت ملی ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ که با تایید کنگره این کشور قدرت بیشتری یافت تاکنون «هر سال هزاران بار» قوانین مربوط به حریم خصوصی را نقض کرده است.

این نشریه می‌نویسد که گزارش خود را بر اساس «یک تحقیق داخلی» از آژانس امنیت ملی ایالات متحده و «دیگر اسناد فوق محرمانه» تهیه کرده است.

با این حال در افشاگری واشینگتن پست، ردپای ادوارد اسنودن هم دیده می‌شود، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اقدام او در عمومی کردن ماجرای شنودهای محرمانه آمریکا خبرساز شده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید، اسنودن اسناد مورد نیاز این گزارش را تابستان امسال در اختیار واشینگتن پست قرار داده است.

این گزارش شرح می‌دهد که تحقیق انجام شده تاریخ ماه مه ۲۰۱۲ را بر خود دارد و بازه زمانی آن نیز ۱۲ ماه بوده است. با این حال در همین ۱۲ ماه ۲۷۷۶ مورد ذخیره‌سازی غیرقانونی مکاتبات و مکالماتی رخ داده است که قوانین آمریکا به خصوصی بودن آنها حکم می‌دهد.

واشینگتن پست می‌نویسد که البته بسیاری از این موارد غیرعمدی و نتیجه عدم جدیت و نقض استانداردهای عملیاتی بوده است. حتی خیلی از موارد با کنگره و دادگاه‌های ویژه‌ای که بر فعالیت این نهاد امنیتی نظارت می‌کنند، در میان گذاشته نشده است.

اما مهم‌ترین آنها اسنادی است که حکایت از نقض یک حکم دادگاه و استفاده غیرقانونی از اطلاعات مربوط به بیش از سه هزار آمریکایی و دارندگان گرین کارت این کشور دارد.

در همین حال آژانس امنیت ملی ایالات متحده در پاسخی به واشینگتن پست از برنامه‌های خود و به‌ویژه بخش امنیت خارجی آن دفاع کرده است.

در بیانیه این نهاد امنیتی آمده است که مجموعه فعالیت‌های بخش امنیت خارجی آژانس به‌ طور متناوب مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که به هر اشتباهی در رابطه با ماموریت آن برخورد کند، آژانس امنیت ملی آمریکا موضوع را به مقامات فدرال گزارش می‌دهد.

پیش از این نیز با بالا گرفتن انتقادها از فعالیت‌های آژانس امنیت ملی ایالات متحده در رابطه با شنود مکالمات، مقامات آمریکا از آن دفاع کردند و از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت که برنامه امنیتی و اطلاعاتی این نهاد مانع از مرگ آمریکاییان بی‌شمار شده است.
XS
SM
MD
LG