لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

کمک مالی بيشتر ايران به فلسطينی ها


خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی تهران گفت ایران متعهد شده که کمک های بیشتری به حماس ارایه کند
خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی تهران گفت ایران متعهد شده که کمک های بیشتری به حماس ارایه کند

خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس روز سه شنبه ششم مارس گفت ايران متعهد شده است که به حماس کمک های مالی بيشتری بکند تا دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی بتواند در مقابل تحريم های اقتصادی غرب، مقاومت کند.


آقای مشعل که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در تهران شرکت کرده بود از کمک های مالی و سياسی بيشتر جمهوری اسلامی به حماس سخن گفت.


او گفت: «برای مقابله با تحريم های سياسی و اقتصادی، در انتظار دريافت حمايت ايران هستيم.»


منوچهر متکی نيز به خبرنگاران گفت جمهوری اسلامی کمک های مالی بيشتری در اختيار حماس قرار خواهد داد. آقای متکی اما از مبلغ مشخصی نام نبرد.


ايران از زمان به قدرت رسيدن حماس، ۱۲۰ ميليون دلار کمک مالی به اين سازمان ارايه داده است، با اين حال مشخص نيست ميزان کمک آينده چه اندازه است.


ايران از زمان به قدرت رسيدن حماس، ۱۲۰ ميليون دلار کمک مالی به اين سازمان ارايه داده است،

ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا و کانادا، پس از آنکه حماس حاضر نشد خشونت را کنار بگذارد، موجوديت اسراييل را به رسميت بشناسد و قراردادهای قبلی امضا شده ميان تشکيلات خودگردان فلسطينی و اسراييل را به رسميت بشناسد، کمک های مالی خود را به تشکيلات خودگردان فلسطينی قطع کردند.


در ماه گذشته خالد مشعل و محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی در شهر مکه پيمانی را امضا کردند که بر اساس آن متعهد شدند يک دولت ائتلافی تشکيل دهند.


ايالات متحده آمريکا گفته است تا پيش از سر گيری کمک ها به تشکيلات خودگردان فلسطينی، بايد دولت ائتلافی تشکيل شود.


در کنفرانس خبری روز سه شنبه، خالد مشعل در پاسخ به اين پرسش که آيا حماس اکنون اسراييل را به رسميت می شناسد يا نه، پاسخ مشخصی نداد و گفت «مرزهای حکومت فلسطينی شامل مرزهای ۱۹۶۷ و بيت المقدس پايتخت آن است.»


منوچهر متکی نيز گفت جمهوری اسلامی از توافق مکه حمايت خواهد کرد.


خالد مشعل روز سه شنبه با محمود احمدی نژاد رييس جمهری نيز ديدار کرد. آقای احمدی نژاد از خالد مشعل خواسته است که «به مقاومت در مقابل اسراییل» ادامه دهد و برای پرهیز از درگیری میان جناح های مختلف فلسطینی بکوشد.


قرار است خالد مشعل با آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نيز ديدار و گفت و گو کند.


خالد مشعل در دمشق پايتخت سوريه در تبعيد به سر می برد.


XS
SM
MD
LG