لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

وزارت اطلاعات ايران، از بازداشت ۳۰ نفر در ارتباط با القاعده خبر داد


علی خزاعی، معاون وزير اطلاعات ايران روز جمعه، ۲۳ خردادماه، از بازداشت ۳۰ نفر دراتباط با گروه القاعده در يک ماه گذشته توسط نيروهای اطلاعاتی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، معاون وزير اطلاعات ايران که پيش از خطبه های نماز جمعه مشهد صحبت می کرد، گفته است:«۳۰ نفر از عناصر مرتبط با القاعده طی يک ماه گذشته توسط کارکنان اين وزارتخانه در سطح کشور دستگير شدند.»

معاون وزير اطلاعات ايران توضيحات بيشتری در خصوص هويت، تابعيت و نحوه بازداشت اين افراد ارائه نکرده است.

علی خزاعی در ادامه گفته است: «وزارت اطلاعات بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به طور يکسره درگير با مسائل مرتبط با القاعده در کشور است و اين گروه های تروريستی از هيچ تلاشی برای انجام کارهای تروريستی و ناامنی در حسينيه ها و مکان های زيارتی دريغ نمی کنند.»

اين مقام وزارت اطلاعات اضافه کرده است: اين گروه های تروريستی با هوشياری ماموران وزارت اطلاعات در نيل به اهداف خود ناکام مانده اند و يک نفر از پرسنل اداره کل اطلاعات خراسان رضوی در درگيری با يکی از عناصر القاعده طی سنوات گذشته دو دستش را از دست داد.

به دنبال حمله نيروهای آمريکايی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط حکومت طالبان،‌ شماری از اعضای القاعده به ايران فرار کردند و عده ای از آنها توسط نيروهای امنيتی ايران دستگير و زندانی شدند.

در سال ۲۰۰۳ ايران نام ۲۲۵ مظنون به عضويت در القاعده که در اين کشور بازداشت شده بودند را در اختيار سازمان ملل متحد قرار داد. اين افراد که از مليت های عرب، افريقايی و اروپايی بودند به صورت غير قانونی از مرز ايران عبور کرده و وارد اين کشور شده بودند.

سلیمان بوغیث، سخنگوی پیشین القاعده و از بستگان اسامه بن‌لادن، سال گذشته در جریان درخواست از دادگاه ناحیه‌ای نیویورک برای ختم پرونده خود گفته بود که بازداشت او در ایران «با تبانی آمریکا» صورت گرفته است.

سلیمان بوغیث که اواخر سال ۲۰۰۲ از افغانستان به ایران رفت، گفته بود که چندی پس از ورود به ایران توسط سپاه پاسداران دستگیر شده و مورد بازجویی شدید قرار گرفته‌ است؛ وی بیش از یازده سال در ایران به‌ سر برد.

گرچه ایران به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است اما همواره اتهام پناه دادن به اعضای القاعده را رد کرده است.

در همین حال، ايران طی سال‌های اخير ضمن ابراز نگرانی از گسترش «وهابيت» در کشور، برخی گروه‌های سنی مخالف را به ارتباط با سنی‌های تندروی وهابی و القاعده متهم می‌کند.

در سال ۱۳۸۹ منابع اطلاعاتی ایران از هفت نفر در شهرستان سردشت، در جنوب آذربايجان غربی، به اتهام عضويت در گروه «القاعده» خبر دادند.
XS
SM
MD
LG