لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

افخم: ايران هيچ نيروی نظامی به عراق اعزام نکرده است


به دنبال انتشار گزارشی در خصوص حضور صدها نيروی ايران در عراق برای مقابله با نيروهای گروه دولت اسلامی (داعش سابق)، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اين گزارش را «به شدت» تکذيب کرده است.

به گزارش اداره کل ديپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه ايران، خانم افخم تصريح کرده است: جمهوری اسلامی ايران هيچگونه نيروی نظامی به عراق اعزام نکرده و برنامه ای نيز در اين رابطه ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اضافه کرده است: در عين حال جمهوری اسلامی ايران به دليل همکاری های دو جانبه و تعهدات بين المللی، با حساسيت تحولات ميدانی عراق را دنبال کرده و همکاری با دولت اين کشور را در تمامی زمينه ها مورد توجه قرار می دهد.

به نظر می رسد اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گزارش منتشر شده در روز شنبه در خصوص حضور نیروهای ایرانی در عراق مرتبط باشد.

روز شنبه شبکه تلويزيونی الجزيره به نقل از منابع امنيتی اقليم کردستان عراق گزارش داد که صدها نيروی نظامی ایران برای مقابله با نيروهای گروه دولت اسلامی وارد خاک عراق شده اند.

اين گزارش می افزايد، به نظر می رسد اين نخستين رويارويی مستقيم نيروهای ايرانی با پيکارجويان گروه دولت اسلامی در عراق باشد.

يک مقام امنيتی اقليم کردستان که خواسته نامش فاش نشود به «الجزيره» گفته است: در حدود يک هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی ايران جمعه از مرز عراق عبور کرده تا درعملياتی مشترک با پيشمرگ های کرد در استان دياله برای آزاد سازی «جلولا» شرکت کنند.

اين مقام امنيتی اضافه کرده است که نيروهای ايرانی پس از ناکامی در آزاد سازی اين شهر،‌ شنبه عراق را ترک کردند.

به گزارش «الجزيره» جلولا در ۳۰ کيلومتری مرز ايران قرار دارد و نقطه مرزی استراتژيکی برای ايران و عراق محسوب می شود.

گزارشگر «الجزيره» در اربيل گفته است: تاکنون ايران کمک های مشاوره ای به نيروهای شبه نظامی در عراقی ارائه می کرده است،‌ اما به نظر می رسد روز جمعه برای نخستين سربازان ايرانی در خاک عراق وارد عمليات شدند.

منابع امنيتی اقليم کردستان به «الجزيره» گفته اند که شهر جلولا را محاصره کرده اند اما به دليل بمب های کنار جاده ای که توسط نيروهای دولت اسلامی کار گذشته قادر به پيشروی نيستند.

گروه دولت اسلامی طی ماههای اخیر بخش های وسیعی از مناطق عراق را به تصرف خود در آورده است.

XS
SM
MD
LG