لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

جانشین فرمانده کل سپاه: نیروهای ایرانی در صحنه‌های نبرد سوریه حضور دارند


حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه دلیل افزایش تلفات نیروهای ایرانی در سوریه را افزایش «کمی و کیفی» نظامیان ایرانی در سوریه دانسته است. وی همچنین سطوح چهارگانه حضور «مستشاران» ایرانی در سوریه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جانشین فرمانده کل سپاه دوشنبه چهارم آبان ماه با حضور در تلویزیون دولتی ایران و برنامه«گفت وگوی ویژه خبری» با اشاره به این که «نیروهای ایرانی در صحنه‌های نبرد سوریه حضور دارند،»‌ گفته است: افزایش تعدادکشته‌های «مدافع حرم به دلیل این است که از چند ماه قبل که نظام سوریه به کمک ما بازسازی ارتش را در دستور کار قرار داد و درخواست کمک مستشاری عمیق‌تر از ایران کرد، طبیعتاً نیازمند توسعه آموزش‌ها بود. سطح حضور ما از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافت.»

وی افزوده است:«دوستان ما برای ارائه بهتر خدمات، در صحنه‌ها حضور دارند و باید با واقعیات میدان آشنا بشوند. این فرهنگ ماست که تا میدان را از نزدیک نبینیم قضاوت‌هایمان واقعی نخواهد بود، برای همین مجبوریم در صحنه‌ها حضور داشته باشیم.»

حسین سلامی اضافه کرده است: «عملیات وسیع زمینی ارتش سوریه در کنار حضور هوایی ارتش روسیه موجب تحولات تاکتیکی ارزشمندی شده که در روزهای آینده تبدیل به یک نتیجه راهبردی خواهد شد.»

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که طی دو هفته اخیر دست کم ۲۰ پاسدار در درگیری‌ها اخیر در اطراف حلب کشته شده‌اند.

پیش‌تر رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که دست کم دو هزار نیروی ایرانی در کنار نیروهای ارتش سوریه و حزب الله لبنان و با پشتیبانی هوایی روسیه در عملیات تازه در اطراف حلب شرکت دارند. اما ایران پیشتر حضور نیروهای خود را در درگیری رد کرده و گفته بود، این نیروها نقش مستشاری دارند.

سطوح چهارگانه حضور نیروهای ایران در سوریه

در همین حال، جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرده است که نقش نیروهای ایران در سوریه در چهار سطح تعریف می‌شود.

وی در تشریح سطح اول گفته است: «سطح اول، سطح راهبردی است. ما در این سطح از مردم، دولت و ارتش سوریه حمایت و تجربیاتمان را به آنها منتقل می‌کنیم. ما در این سطح در نوسازی و بازسازی ساختار و سازمان ارتش سوریه آنها را یاری می‌کنیم.»

حسین سلامی اضافه کرده است: ارتش سوریه نیاز به مکمل دفاعی دارد که همان بسیج مردمی است و ما به لحاظ تجربه خود این موضوع را در ارتش سوریه وارد کردیم که این کار براساس مشاوره و حضور مستشاری صورت گرفت.

جانشین فرمانده کل سپاه در توضیح سطح دوم که ان را «سطح عملیاتی» نامیده، گفته است:«ما در این سطح به فرماندهان نظامی ارتش سوریه مشاوره و راهنمایی می‌دهیم و حتی آموزش فرماندهان سطوح میانی آنها را نیز انجام می‌دهیم. لذا یک سری از فرماندهان ما هستند که در آنجا در یافتن راهکارهای عملیاتی به فرماندهان سوری کمک می‌کنند.»

حسین سلامی همچنین اظهار داشته است:«سطح دیگر، سطح تاکتیکی است که در این سطح فرماندهان ما به فرماندهان عملیاتی ارتش سوریه مشاوره می‌دهند و سطح چهارم، سطح فنی و سطحی است که به آماد رسانی و تأمین تجهیزات و آموزش برای نگهداری و تعمیرات مربوط می‌شود.»

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به این که تعداد کشته‌های نیروهای ایرانی «زیاد نیست اما نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌آید»، گفته است: «زمانی که ارتش سوریه به بازسازی خود مشغول شد نیروهایی از عراق، افغانستان و شیعیان پاکستان و لبنان نیز به کمک آنها رفتند.»

با آغاز عملیات تازه نیروهای دولتی سوریه با همراهی حزب الله لبنان و نیروهای ایران، تا کنون تعدادی از فرماندهان سپاه در سوریه کشته شده اند از جمله حسین همدانی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که خبر کشته شدن وی ۱۷ مهرماه سال جاری منتشر شد.

در همین حال، با تشدید درگیری ها در سوریه گزارش‌های متعددی از کشته شدن تعدادی از اتباع افغان ساکن ایران در این درگیری‌ها منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، «لشکر فاطمیون» واحد متشکل از افراد نظامی افغان است که هم اکنون در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد می‌جنگند.

در همین حال وب‌سایت تابناک پیش از این اعلام کرده بود که ۲۰۰ نفر از نیروهای این لشکر در نبردهای داخلی در سوریه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG