لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

کمالوندی: هيچ توافقی درباره تعداد سانتريفيوژها صورت نگرفته است


بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ۱۵ شهريور ضمن تکذيب گزارش ها در خصوص موافقت ايران با کاهش تعداد سانتريفيوژها به هفت هزار، گفته است:هيچ توافقی درباره تعداد سانتريفيوژها و ميزان غنی سازی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس بهروز کمالوندی تصريح کرده است:«تا الان هيچ توافقی درباره تعداد سانتريفيوژها و ميزان غنی سازی صورت نگرفته و مطالب مطرح شده در اين زمينه حدس و گمانه‌‌های رسانه‌ها است.»

پیشتر وزارت خارجه ايران به نقل از يک منبع نزديک به هيات مذاکره کننده هسته ای ايران گزارش ها در خصوص تمايل ايران برای کاهش تعداد سانتريفيوژها به هفت هزار عدد را تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا، از اداره ديپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه،يک منبع نزديک به هيات مذاکره کننده هسته ای ايران حصول هرگونه توافق درخصوص تعداد سانتريفيوژها را تکذيب کرده است.

اين منبع اضافه کرده است:هيچگونه توافقی درباره موضوعات مورد مذاکره تاکنون حاصل نشده است.

روز جمعه «المانيتور» به نقل از يک منبع ايرانی که خواسته بود نامش فاش نشود،‌ گفته بود که ايران احتمال با کاهش سانتريفيوژها از ۱۰ هزار تا به هفت هزار سانتريفيوژ موافق است.

به گزارش المانيتور، پذيرش چنين مساله از سوی ايران می تواند بن بست موجود درمذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ را بشکند.

طبق اين گزارش، دولت آمريکا خواهان کاهش ابعاد غنی سازی ايران از ۱۰ هزار سانتريفيوژ به يک هزار و ۵۰۰ سانتريفيوژ است.

در حالی يک منبع وزارت خارجه ايران گزارش «المانتيور» را تکذيب کرده است که عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ايران، روز پنجشنبه مذاکرات دو روزه ايران و آمريکا در ژنو، را «مفيد» توصيف کرده بود.

معاون وزير امور خارجه ايران در عين حال افزوده بود که هنوز تا حل مسائل فاصله وجود دارد.

عباس عراقچی در عين حال ابراز اميدواری کرد که تا ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهريور ماه) پيشرفت‌هايی به دست آيد.

معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در آغاز مذاکرات دو روز با هیات آمریکایی با گفتن اين موضوع که «هنوز با طرف مذاکره‌کننده خودمان اختلافات عميقی داريم»، شمار سانتريفيوژها و موضوع تحريم‌ها را از جمله موارد اختلاف ميان طرف‌ها عنوان کرده بود.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تيرماه «ظرفيت غنی‌سازی»، «تحقيق و توسعه» و «تاسيسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه ، چين، روسيه و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در تلاشند تا نوامبر سال جاری به توافقی جامع دستيابند در غير اين صورت مهلت توافق موقت «ژنو» در اين ماه به پايان می رسد.

سال گذشته ايران و گروه ۱+۵ در ژنو به توافقی موقت دست يافتند که بر اساس آن ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل برخی از تحريم های ايران کاهش يافت. قرار بود در مدت اين توافق، دو طرف به توافقی بلند مدت و جامع دست يابند. اما تاکنون اين مذاکرات به نتيجه نرسيده است و اختلافات همچنان پابرجا است.

XS
SM
MD
LG