لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

استقرار «یگان‌های ویژه» پلیس ایران در مرز عراق


نیروهای ویژه پلیس ایران (نوپو)، عکس: آرشیو.
نیروهای ویژه پلیس ایران (نوپو)، عکس: آرشیو.

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران، روز جمعه ششم آذرماه از اعزام «نیروهای ویژه» و استقرار «واحدهای خاص» در مرز عراق «همزمان با افزایش تهدیدات امنیتی در خارج از مرزهای کشور» خبر داده است.

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران در گفت‌و‌گو با «تسنیم» تصریح کرده است: «در حال حاضر یگان‌های ویژه ناجا با توجه به تهدیدات امنیتی در خارج از مرزهای ایران، واحدهای خاصی را نیز به مرز اعزام کرده‌اند و واحدهای ویژه یگان‌های ویژه در نقاط خاصی به منظور رصد موقعیت و برخورد با تهدیدات احتمالی مستقر شده‌اند.»

این مقام نیروی انتظامی ایران توضیح بیشتری در خصوص «نقاط خاص» مرزی ارائه نکرده است.

حسن کرمی همچنین با اشاره به حضور زائران ایرانی در مراسم «اربعین» در عراق گفته است: «در این میان یگان‌های ویژه ناجا با حضور در مرزهای غربی و پایانه‌های مرزی، علاوه به انجام وظیفه ذاتی خود، در «مردم‌یاری» و خدمت رسانی به زائران نیز انجام وظیفه می‌کند و نیروهای ما در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران مستقر شده و از کوله‌بری و مردم‌یاری تا حفظ نظم و تامین‌ امنیتی را برعهده دارد.»

سال گذشته نیز نیروهای ویژه همزمان با مراسم اربعین برای تامین امنیت زائران ایرانی در این نقاط مستقر شده بودند.

در حالی فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران از اعزام «نیروهای ویژه» و استقرار «واحدهای خاص» پلیس ایران در مرز عراق خبرداده که روز چهارشنبه اعلام شد تا کنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزای سفر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین صادر شده است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، نیز روز دوشنبه دوم آذر، از ایجاد «لایه‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی» برای امنیت زائرین اربعین توسط دولت عراق و با کمک «مستشاری» ایران خبر داده بود.

خبرگزاری ایرنا می گوید، تا روز جمعه ششم آذرماه بیش از یک میلیون و نیم زائر ایرانی از سه مرز شلمچه چزابه و مهران وارد عراق شده اند. به گفته مقام های ایرانی احتمالا امسال نزدیک به دو میلیون ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر خواهند کرد.

وزارت کشور ایران در سال ۹۳ اعلام کرد که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته بودند.

رسانه های بین المللی می گویند، سال گذشته ۱۷ تا ۲۰ میلیون زائر شیعه برای شرکت در این مراسم به کربلا سفر کرده بودند.

اربعین حسینی مراسمی است که در چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان در صحرای کربلا همه ساله برگزار می‌شود و یکی از پر ازدحام‌ترین مراسم دینی اسلامی است که به شیعیان تعلق دارد.

XS
SM
MD
LG