لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

وزير علوم: پرونده‌ بورسيه‌های غيرقانونی جمع شد


محمد فرهادی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری
محمد فرهادی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری

محمد فرهادی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری روز شنبه ۱۷ مردادماه درباره پرونده بورسيه‌های غيرقانونی، گفته است که به غير از «۳۶ مورد»، سايرين می توانند به تحصيل خود ادامه دهند.

به گزارش ايسنا وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفته است: «پرونده بورسيه‌های غيرقانونی جمع و جور شده و به غير از ۳۶ مورد که قبلا نيز اعلام شده بود، سايرين می‌توانند ادامه تحصيل دهند. ضمنا هيچ اسمی از طرف وزارت علوم منتشر نشده است.»

معاون وزير علوم و رييس سازمان امور دانشجويان برای نخستين بار چهارم خرداد سال گذشته از پاره‌ای از تخلفاتی که زير عنوان بورسيه بيش از ۳۰۰۰ دانشجوی دکترا رخ داده، خبر داد.

با بالا گرفتن مساله بورسيه های غيرقانونی در رسانه های ايران، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به اين مساله واکنش نشان داد و با اشاره به اين که در موضوع بورسيه ها « به خيلی ها ظلم شد»، گفت که «هم خلاف کار بود اين کار، هم خلاف تدبير بود اين کار، هم خلاف اخلاق بود. آن وقت مدام دم از اخلاق می زنند».

يک روز پس از اظهارات علی خامنه ای،وزير علوم، تحقيقات و فناوری از تشکیل کمیته ای برای بررسی مجدد پرونده بورسيه های غيرقانونی خبر داد.

با اين حال، وزير علوم روز شنبه در پاسخ به پرسش در خصوص نتيجه بررسی بورسيه‌های غيرقانونی گفته است:« اين داستان به ۳۰۰۰ بورسيه غيرقانونی ختم نمی‌شود، بلکه ۶۰۰۰ بورسيه بی‌مشکل نيز وجود دارد که از اين تعداد ۵۰۰۰ بورسيه مربوط به دولت قبل بوده است. »

به گفته محمد فرهادی پرونده بورسيه‌های غيرقانونی شامل سه دسته از افراد می شد.

وی افزود:« دسته اول افرادی بودند که بدون امتحان پذيرش شده‌اند، در حالی که افراد بايد طبق آيين نامه از طريق امتحان بورسيه شوند. افراد دوم افرادی بودند که بدون گرفتن حکم بورس در دوره قبل تحصيل خود را آغاز کردند. اين افراد بايد تعيين تکليف شوند. در واقع صلاحيت علمی آنها تاييد شده اما صلاحيت عمومی آنها مورد تاييد قرار نگرفته است.»

وزير علوم در مورد گروه سوم از اين بورسيه ها گفته است: «دسته آخر افرادی هستند که طبق شرايط و ضوابط زمان در مورد معدل، سن و ... که سال به سال توسط وزارتخانه اعلام می‌شد با توجه به اين شرايط و ضوابط عده‌ای يا از شرايط سنی برخوردار نبودند يا معدل مقطع کارشناسی يا کارشناسی ارشد يا هر دو مقطع پايين‌تر از ميزان تعيين شده بود. تصميمی که در مورد اين افراد گرفته شد اين بود که با هزينه شخصی خود ادامه تحصيل دهند.»

سال گذشته وزارت علوم ايران اعلام کرده بود: پذيرفته شدگان «بدون آزمون» طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع سه هزار و ۷۷۲ نفر بوده‌اند که ۱۸۶۷ نفر از اين افراد تحت عنوان تبديل بورسيه به داخل، ۱۰۱۱ نفر تحت عنوان مربيان دانشگاه‌ها، ۱۶۵ نفر طبق بخشنامه ايثارگران وزارت علوم و ۷۲۹ نفر برای اعزام به خارج از کشور بورسيه شده‌اند.

اما در نهايت وزرات علوم دوم آبان سال گذشته ضمن اعلام نتايج بررسی پرونده سه هزار و ۷۷۲ نفر که در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بدون شرکت در آزمون، بورسيه شده‌اند از «لغو» ۸۶۳ مورد بورسيه «غير قانونی» خبر داد.

XS
SM
MD
LG