لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

«حضور احمدی نژاد در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان قطعی شد»


پس از آنکه ۱۰ نماينده امضای خود را از طرح سوال از رييس جمهوری ايران پس گرفتند، گمانه زنی هايی در خصوص احتمال حضور نيافتن وی مجلس قوت گرفت، اما سخنگوی هيات رييسه مجلس روز سه شنبه اعلام کرد، محمود احمدی نژاد بايد فردا در مجلس حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، هيات رييسه مجلس هشتم روز سه شنبه برای بررسی مساله انصراف ۱۰ نماينده از طرح سوال از رييس جمهور تشکيل جلسه داده است.

محسن کوهکن، سخنگوی هيات ریيسه مجلس هشتم پس از برگزاری نشست ويژه با اعضای هيات ریيسه گفته است: «در مجموع حاصل اين نشست آن شد که هر گونه انصراف نمايندگان پس از اتمام مهلت قانونی يک هفته‌ای مندرج در آيين نامه، غير قابل قبول است و ریيس جمهور بايد فردا در صحن علنی حاضر شود.»

سخنگوی هيات ریيسه مجلس هشتم همچنين گفته است: «پس از منصرف شدن ۱۰ نماينده از طرح سوال از ریيس جمهور، شبهاتی مبنی بر لغو سئوال از وی مطرح شد که هيات ریيسه پس از برگزاری اين جلسه و جمع‌بندی نظرات اعضا، به اين نتيجه رسيد که انصراف نمايندگان پذيرفته نيست.»

محسن کوهکن با بيان اين که رييس جمهور ایران فردا در صحن علنی حاضر می‌شود، از انجام هماهنگی‌های هیأت ریيسه برای حضور محمود احمدی نژاد در نشست علنی فردا خبر داد.

مطهری، سخنران طرح سوال از احمدی نژاد

در همين حال گفته می شود علی مطهری، نماينده اصولگرای منتقد دولت، سخنران جلسه بررسی سوال از محمود احمدی نژاد خواهد بود.

به گزارش مهر، مصطفی رضا حسينی، از طراحان سوال از محمود احمدی نژاد، از نشست هماهنگی سوال کنندگان از رییس جمهور ایران در روز سه شنبه خبر داده است.

وی گفته است:در اين جلسه تصميم گرفته شد تا آقای مطهری به عنوان طراح اصلی سئوال از رييس جمهور از ۱۵ دقيقه وقت تعيين شده در آئين نامه داخلی مجلس برای مطرح کردن موضوع سئوال از رييس جمهور ایران استفاده کند.

وی گفت: پيشنهاد ديگری هم بود که آقايان مصباحی مقدم و پزشکيان نيز در مورد محورهايی از اين طرح سخنرانی داشته باشند اما به دليل آنکه وقت کافی برای طرح موارد مختلف از سوی چند نفر وجود ندارد تصميم گرفته شد فقط آقای مطهری سخنران اين جلسه باشد.

درهمين حال گزارش ها حاکی است که بيش از ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی در جلسه طرح سوال نمايندگان مجلس از رييس‌جمهور ایران، در جلسه علنی فردای مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.

طرح سوال از محمود احمدی نژاد از سال ۸۹ بارها به جريان افتاده و در نيمه راه متوقف شده است. با اين حال، در آذرماه سال جاری، طرح ياد شده بار ديگر با ۷۹ امضا به هيات رييسه مجلس ارائه شد و به دنبال قانع نشدن امضاء کنندگان طرح از پاسخ های نمايندگان رييس جمهوری، محمود احمدی نژاد برای پاسخگويی به صحن علنی مجلس فرا خوانده شد.

در صورت حضور محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس، يک نفر از نمايندگان سوال کننده به مدت ۱۵ دقيقه صحبت می کند و رييس جمهوری ایران نيز يکساعت فرصت دارد تا سخنرانی کند.
XS
SM
MD
LG