لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

عنان: موافقت دولت سوريه با اجرای آتش بس از ۲۲ فروردین


کوفی عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز دوشنبه گفته است که دولت سوريه با اجرای طرح صلح و آتش بس از ۱۰ آوريل، ۲۲ فروردین موافقت کرده است. ولی حکومت بشار خواستار آن است که مخالفان نيز به چنين آتش بسی پايبند باشند.

سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل، گفته است، کوفی عنان روز دوشنبه از شورای امنيت سازمان ملل خواسته است تا ۱۰ آوريل، ۲۲ فروردین برای آتش بس حمايت کند.

خانم رايس که پس از نشست اعضای شورای امنيت با کوفی عنان صحبت می کرد، افزود: آقای عنان گزارش داد که روز گذشته نامه ای از وزير امور خارجه دريافت کرده که در آن تصريح شده است که ارتش سوريه فورا از ۱۰ آوريل استقرار نيروها و استفاده از سلاح های سنگين را متوقف خواهد کرد و اين نيروها به طور کامل از مراکز شهری خارج خواهند شد.

خانم رايس در ادامه گفته است: ناصر القدوه، معاون کوفی عنان، نیز گفت وگوی سازنده ای با مخالفان حکومت سوريه داشته آنها را به رعایت آتش بس ترغيب کرده است.

در همین زمینه، احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، گفته است که دولت سوریه به آقای کوفی عنان گفته است، تا دهم آوریل تمامی نیروی ارتش را از شهر ها خارج خواهد کرد.

احمد فوزی همچنين گفته است: اگر آقای عنان قادر باشد که خروج و عقب نشينی نيروهای نظامی از شهرها را تاييد کند، آنگاه دو طرف می توانند ظرف ۴۸ ساعت به خصومت و درگیری ها پايان دهند.

در همين حال بشار الجعفری، سفير سوريه در سازمان ملل گفته است:«دولت سوريه متعهد است، ولی انتظار دارد که آقای کوفی عنان و کشورهای حاضر در شورای امنيت به نوعی چنين تعهدی را از مخالفان اخذ کنند. چنين طرحی موفق نخواهد بود، مگر همه (طرف های درگير) به اجرای آن متعهد باشند.»

کوفی عنان روز جمعه از مقامات حکومتی اين کشور خواسته بود که به عنوان «گروه قوی‌تر» و «به نشانه حسن نيت» پيش‌قدم شوند و پيش از همه به عمليات نظامی خود در شهرها پايان دهند.

بر اساس طرح شش‌ماده‌ای کوفی عنان برای پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه، دولت اين کشور موظف است که بلافاصله نيروهای نظامی و سلاح‌های سنگين خود را از شهرها بيرون بکشد.

اين طرح همچنين از دولت می‌خواهد تا روزی دو ساعت آتش‌بس برقرار کند تا راه کمک‌رسانی به مردم و درمان زخمی‌ها و رسيدگی به قربانيان هموار شود.

ناآرامی و اعتراض در سوريه از بيش از يک سال پيش با راه‌پيمايی‌هايی آرام و عاری از خشونت آغاز شد، اما به دنبال سرکوب خشونت‌بار از سوی نيروهای حکومتی که هر روز جان عده‌ای را گرفت رفته‌رفته به خشونت و حالتی شبيه به جنگ داخلی انجاميد.

بنا بر تخمين سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون بيش از ۹ هزار نفر جان خود را در اثر خشونت‌ها در شهرهای مختلف سوريه از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG