لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

کلینتون: طرح عنان آخرین فرصت برای اسد است


هيلاری کلينتون ،وزير امور خارجه آمريکا،چهارشنبه گفت، خشونت در سوریه بايد متوقف شود، در غير اين صورت واشينگتن راه‌هايی برای افزايش فشار بر نظام بشار اسد خواهد يافت.

هیلاری کلينتون اما جزئياتی درباره اقدام احتمالی آينده آمريکا بيان نکرد.

وزیر امورخارجه آمریکاکه در کنفرانسی خبری در خاتمه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو پيمان ناتو در بروکسل سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش‌های آمريکا برای متوقف کردن حمام خون در سوريه اظهار داشت: «ما در يک دو راهی هستيم، يا به کمک ناظران در اجرای طرح کوفی عنان موفق می‌شويم يا اينکه اسد آخربن فرصت خود را از دست می‌دهد و يافتن راه‌های ديگری برای افزايش فشار بر او ضروری می‌شود.»

هیلاری کلینتون ادامه داد که با همتايان خود در نشست درباره «ضرورت تشديد تحريم‌ها و افزايش فشار بر نظام سوريه و کسانی که از او پشتيبانی می‌کنند» سخن گفته است.

خانم کلينتون در پاسخ به سوالی درباره دادن اهميت بيشتر به مسلح کردن مخالفان گفت: «من تنها از اولويت‌های آمريکا سخن می‌گويم. ايالات متحده سلاح مرگبار تقديم نمی‌کند. »

آمريکا پيش‌تر اعلام کرده بود کمک‌هايی در زمينه ارتباطات، نقل و انتقال و امداد رسانی به معترضان سوری ارائه می‌دهد.

در همین حال، ادامه خشونت‌ها در سوریه با وجود حضور ناظران حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور، باعث بروز تردیدهایی در خصوص موفقیت طرح صلح کوفی عنان و توانایی آن برای برقراری آتش بس میان دولت و مخالفان شده است.

ناظران سازمان ملل براساس طرح کوفی عنان به سوریه رفتنه‌اند تا بر آتش‌بس میان دولت و مخالفان حکومت سوریه نظارت کنند.

هم رسانه‌های دولتی سوریه و هم مخالفان از درگیری و شلیک آتش در جریان حضور ناظران سازمان ملل متحد در منطقه عربین در حومه دمشق خبر داده‌اند.

یک فیلم ویدویی منتشر شده که گفته می‌شود از عربین هست؛ در این ویدیو دو خودرو با آرم سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد در حالی که جمع زیادی از معترضان به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرداگرد آنها تجمع کرده‌اند. ناگهان صدای انفجار شنیده می‌شود و پس از آن تجمع‌کنندگان پا به فرار می‌گذارند. دوربین فیلمبرداری برخاستن گرد و خاک را روبروی خودوری اول نشان می‌دهد و پس از آن صدای آژیر به گوش می‌رسد و دو خودروی سازمان ملل به سرعت محل را ترک می‌کنند.

تلویزیون دولتی سوریه در این باره گزارش داد که گروه‌های تروریستی اقدام به بمب‌گذاری در یک ایست بازرسی کرده‌اند و یکی از نیروهای امنیتی در انفجار این بمب زخمی شده است.

مخالفان اما فیلمی ویدیویی منتشر کرده‌اند که در آن به سمت تظاهر کنندگان معترض در عربین تیراندازی می‌شود.

گروه ناظران به منطقه جوبر در شهر حمص رفت. حضور ناظران در حالی صورت گرفت که صدای تیراندازی و گلوله باران مناطقی در شهر به گوش می‌رسید. ناظران به شهر درعا هم رفته‌اند.

در حال حاضر ۶ ناظر در سوریه حضور دارند که سرهنگ مغربی احمد حمیش آنها را رهبری می‌کند. قرار است در روزهای آینده تعداد آنها به ۳۰ نفر برسد.

در صورت توافق بر سر نحوه عملکرد ناظران و برنامه آنها در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش شمار آنها به ۲۵۰ نفر رای گیری خواهد کرد. این شورا روز شنبه در قطعنامه‌ای طرح کوفی عنان و اعزام ۳۰ ناظر به سوریه را به تصویب رساند.
XS
SM
MD
LG