لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

مرسی: سياست خارجی مصر برپايه تعادل خواهد بود


محمد مرسی، رئيس جمهور مصر
محمد مرسی، رئيس جمهور مصر
محمد مرسی، رئيس جمهور مصر گفت که سياست خارجی‌اش برپايه «تعادل» استوار است. او همچنين به اسرائيل اطمينان داد که به معاده صلح کشورش با تل آويو پايبند خواهد بود. او با اشاره تلويحی به اينکه روش جديدی در تعامل با ايران برخواهد گزيد از همپيمانان بشار اسد، رئيس جمهور سوريه خواست برای افزايش فشار بر او به منظور کناره گيری از قدرت کمک کنند.

محمد مرسی در مصاحبه با خبرگزاری رويترز که اولين مصاحبه او با يک خبرگزاری بين المللی پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری مصر است گفت: «مصر اکنون يک کشور مدنی است، کشوری که در آن نظامی ملی، دموکرات، قانون گرا و مدرن حکومت می‌کند.»

او افزود: «راه برای برقراری روابط با همه کشور‌ها باز است. اصل در روابط بين الملل تعادل است. ما ضد کسی نيستيم اما سعی می‌کنيم منافع خود را در همه زمينه‌ها محقق کنيم. ما به هيچ وجه طرفی در هيچ تنشی نيستيم بلکه می‌خواهيم همواره بخشی از روند تکامل و ثبات در منطقه و جهان باشيم.»

به نوشته رويترز، اين مصاحبه در اتاق ويژه مهمانان بلندپايه برگزار شد که وسايل آن متعلق به دوره پادشاهی در مصر است.

مرسی ۶۱ ساله، در انتخاباتی به قدرت رسيد که پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئيس جمهور پيشين مصر در انقلابی مردمی در سال گذشته، برگزار شد. مبارک همپيمان نزديک آمريکا و ضامن معاهده صلحی بود که ميان مصر و اسرائيل منعقد شده است.

به نظر می‌رسد تاکيد مرسی بر «تعادل» نشان دهنده آن است که در پی نقشی در منطقه است که پيروی از آمريکا در آن کمتر باشد. اما او در عين حال سعی می‌کند به همپيمانان سنتی مصر اطمينان دهد.

گروه اسلامگرای اخوان المسلمين که مرسی نامزد آن در انتخابات رياست جمهوری بود، اسرائيل را دولتی‌نژاد پرست و اشغالگر می‌داند. اما مرسی به محض رسيدن به رياست جمهوری، از عضويت در گروه اخوان المسلمين استعفا داد وگفتمانی را برگزيد که کمتر حماسی است.

او در اين مصاحبه تاکيد کرد که مصر به معاهده‌های بين المللی خود از جمله توافقنامه صلحی که در سال ۱۹۷۹ ميلادی با اسرائيل منعقد کرده، پايبند است.

رئيس جمهور مصر با اشاره به عمليات اخير نيروهای نظامی اين کشور در منطقه سينا عليه گروه‌های مسلح تندرو گفت: «مصر نقش طبيعی خود را در سرزمين خود ايفا می‌کند. نبايد نگرانی بين المللی يا منطقه‌ای از حضور نيروهای امنيتی مصر در سينا وجود داشته باشد.»

او يادآور شد که عمليات نظامی مصر در سينا، «با احترام کامل به تمام معاهده‌های بين المللی» صورت می‌گيرد.

معاهده صلح ميان مصر و اسرائيل برای حضور نيروهای ارتش مصر در سينا، شرط‌هايی تعيين کرده است. مقام‌های اسرائيلی در هفته‌های اخير نسبت به حضور گسترده نيروهای نظامی مصر در اين منطقه که به منظور مبارزه با اسلامگرايان مسلح صورت گرفته، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرسی در مصاحبه خود درباره ديدار احتمالی خود با مسئولانی اسرائيلی سخنی نگفت. مبارک در دوره رياست جمهوری خود با مسئولان اسرائيلی ديدار می‌کرد. او اما تنها يک بار برای حضور در يک تشييع جنازه به اسرائيل رفته بود.

بحران سوریه

در تلاش برای افزايش نقش مصر در تحولات منطقه‌ای، مرسی خواستار گفت‌و‌گو ميان عربستان سعودی، ترکيه و ايران به منظور يافتن راهی برای متوقف کردن خونريزی‌ها در سوريه شد. ايران، تنها کشور اين مجموعه که از بشار اسد حمايت می‌کند، از اين طرح استقبال کرده است.

رئيس جمهور مصر در اين مصاحبه از بشار اسد خواست قدرت را ترک کند. او گفت: «وقت آن رسيده که اين خونريزی‌ها متوقف شود و مردم سوريه به حقوق کامل خود دست يابند. وقت آن رسيده اين نظام که مردم خود را می‌کشد، از صحنه کنار رود.»

او افزود: «مجالی برای سخن گفتن از دو طرف يا گفت‌و‌گو ميان دوطرف يا اصلاحات نداريم. بلکه بايد درباره پشتيبانی از اراده مردم سوريه در ضرورت تغيير و کنار رفتن نظام حاکم گفت‌و‌گو کنيم.»

او که سفری به چين را آغاز کرده است، يادآور شد که مصر بار‌ها پيش از اين از «دوستان مردم سوريه در چين يا روسيه و ديگر کشور‌ها» خواسته است از مردم سوريه پشتيبانی کنند. او در عين حال تاکيد کرد که با مداخله نظامی خارجی در سوريه مخالف است.

در سفری که شايد نشانه‌ای مهم از تغيرر در منطقه باشد، مرسی اين هفته به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به ايران خواهد رفت. اين نخستين سفر يک رئيس جمهوری مصر پس از پيروزی انقلاب اسلامی در ۳۳ سال گذشته است. روابط ديپلماتيک ميان ايران و مصر در سال‌های پيش به دليل ميزبانی از شاه سابق ايران توسط مصر و معاهده صلح ميان قاهره و اسرائيل، قطع شده بود.

رئيس جمهور مصر در پاسخ به سوالی درباره اينکه آيا تهديدی از سوی ايران به دليل برنامه اتمی‌اش حس می‌کند و اينکه نظرش درباره تهديدهای اسرائيل به حمله نظامی به ايران چيست گفت: «معتقديم که همه کشورهای منطقه نيازمند ثبات و زندگی صلح آميز در کنار يکديگر‌ند و اين از راه جنگ به دست نمی‌آيد بلکه بايد تلاش‌های سياسی به خرج داد.»

پس از ايران مرسی ماه آينده به آمريکا خواهد رفت. واشينگن سالانه کمک‌های نظامی به مبلغ ۱. ۳ ميلياد دلار به مصر ارائه می‌کند.

درباره تاثير انتخابات رياست جمهوری آينده آمريکا بر روابط اين کشور با مصر، مرسی گفت: «ما با ايالات متحده به عنوان يک کشور تعامل می‌کنيم و نه به عنوان شخص. ايالات متحده آمريکا يک سازمان با ثبات است.»

ليبرال‌ها بيم آن دارند که به قدرت رسيدن مرسی و اخوان المسلمين در مصر، به اجرای احکام شريعت اسلامی در اين کشور بينجامد. آن‌ها از آن بيم دارند که موانعی اجتماعی در کشوری ايجاد شود که مصری‌ها يک دهم ساکنان آن را تشکيل می‌دهند. همچنين گردشگری يکی از صنعت‌های اصلی آن است.

مرسی در اين مصاحبه گفت: «اکنون شمار گردشگران در مصر افزوده شده و گردشگری بهتر از پيش خواهد بود.»

او در پاسخ به سوالی که آيا قانون اساسی جديد مصر که پيش نويس آن در حال تهيه شدن است بر اجرای شريعت اسلامی تصريح دارد، اظهار داشت: «قانون اساسی مصر بازتاب دهنده ديدگاه مردم مصر خواهد بود. تصميمی که مردم مصر در قانون اساسی خواهد گرفت، رئيس جمهور مصر و دولت مصر ان را اجرا خواهند کرد.»
XS
SM
MD
LG