لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

جلوگیری ايران از خبر رسانی شبکه های خارجی درباره اعتراض ها


نیروهای ضد شورش پلیس در خیابان های تهران
نیروهای ضد شورش پلیس در خیابان های تهران
تعدادی از آژانس های بین المللی خبری از اقدامات مقامات دولت ايران برای جلوگيری از کار خبرنگاران آنها در ارسال گزارش درباره تظاهرات اعتراضی به نتايج انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند.

تلويزيون دولتی آلمان «زی. دی. اف» به همراه «آی. آر. دی» اعلام کرده اند که به خبرنگاران آنها اجازه داده نشده است تا گزارش های خود را درباره تطاهرات اعتراضی ارسال کنند. اين در حالی است که تلویزیون «بی. بی. سی» اعلام کرده است دولت ايران باعث اختلال در شبکه تلويزيونی فارسی اين آ ژانس خبری شده است.

خبرنگاران خارجی که برای پوشش خبرهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری به ايران سفر کرده بودند، به دنبال گسترش اعتراضات به نتيجه اين انتخابات توانستند گزارش هايی در اين زمينه منتشر کنند که باعث خشم مقامات ايران شده است.

روز شنبه وزارت کشور ايران اعلام کرد که محمود احمدی نژاد با اکثريت آرا در مرحله اول پيروز انتخابات رياست جمهوری شده است. اين در حالی بود که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با رد نتايج اعلام شده از سوی وزارت کشور خواهان ابطال انتخابات شدند.

واکنش هواداران مير حسين موسوی و مهدی کروبی به نتايج اعلام شده انتخابات باعث شکل گيری تجمع های اعتراضی در تهران و برخی از شهرهای ايران شد.

سردبيران شبکه های تلويزيون دولتی آلمان ، «زی. دی. اف» و «آی. آر. دی» در نامه ای به سفير ايران در برلين دولت جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که مانع ارسال گزارش های هاليم هوسنی و همکارش، خبرنگاران «زی. دی. اف»، شده اند.

آنها در نامه خود نوشته اند: اين اقدام نقض آزادی اطلاع رسانی و اصول دمکراتيک است.

شبکه تلويزيونی «آی. آر. دی» می گويد: پيتر مزگار خبر نگار اين شبکه تلويزيونی اجازه ندارد هتل خود را ترک کند .

اين سردبيران می گويند: مقامات ايران طی روز های اخير تهيه فيلم، گزارش و عکس از اعتراضات را ممنوع کرده بودند.

شبکه های تلويزيونی آلمان اعلام کرده اند به پوشش خبری رويدادهای ايران به صورت انتقادی، عادلانه و مستقل ادامه خواهند داد.

در همين زمينه، پيتر هاروکز، مدير سرويس جهانی بی‌بی‌سی، نيز از اختلال در امواج تلويزيون فارسی اين شبکه انتقاد کرده است.

وی با اشاره به اين که طبق پيمانهای بين المللی مختل کردن امواج راديويی غير قانونی است از کسانی اين اختلالات را به وجود آورده اند خواست که دست از کار بردارند و هراسی از گردش آزاد اطلاعات نداشته باشند.

پیشتر، شبکه تلويزيونی «العربيه» به دليل پوشش خبری اعتراض های خیابانی، به دستور مقامات جمهوری اسلامی ایران به مدت يک هفته از کار کردن در ايران باز مانده است.
XS
SM
MD
LG