لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

اطلاعات سپاه: آمريکا در سال ۱۳۹۰ دنبـال کودتای مخملی در ايران است


حسين طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمريکا را متهم کرده که در صدد است تا از ابتدای سال ۱۳۹۰ تحريم ها را به «موج های بعدی هدفمند کردن يارانه‌ها پيوند بزنند و يک موج اجتماعی» ايجاد کرده در نهايت در زمستان اين سال دست به کودتای مخملی در ايران بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسين طائب که در در همايش دادستان‌های عمومی، انقلاب و نظامی سراسر کشور صحبت می کرد، گفته است:«برنامه آمريکايی‌ها برای سال ۹۰ اين است که در فصل اول، تحريم را با موج‌های بعدی هدفمند کردن يارانه‌ها پيوند بزنند و يک موج اجتماعی ايجاد کنند. از سوی ديگر تهديدات امنيتی و مشغول‌سازی امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران را بيشتر کرده و با طرح سوژه آن‌ها را خسته کنند و در فصل چهارم (زمستان) سال ۹۰ کودتای مخملی ايجاد کنند.»

در حالی رييس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ايران از تلاش آمريکا برای انجام انقلاب مخملی در سال آينده خبر داده است که پيشتر مقام های جمهوری اسلامی به از بين بردن آن چه که «فتنه» پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ می خوانند صحبت کرده و می گفتند اين جريان ديگر تهديد مهمی محسوب نمی شود.

دوهفته پیش جرج سوروس، ميلياردر سرشناس آمريکايی، در شبکه تلويزيونی «سی ان ان» گفته بود که نظام جمهوری اسلامی ايران تا يکسال ديگر بيشتر دوام نخواهد آورد چرا که رفتار مردم نسبت به گذشته تفاوت کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری، اصلاح‌طلبان و رهبران آنها را متهم کرده بودند که قصد داشته‌اند با اعتراض‌های خود در ايران انقلاب مخملی به راه اندازند و برای اجرای آن نيز با افراد و محافل خارجی نظير جرج سوروس ارتباط داشته‌اند.

واژه انقلاب «مخملی» ابتدا برای توصيف انقلاب ۱۹۸۹ در چکسلواکی عليه حزب حاکم کمونست براين کشور به کار برده شد. تحولی که به ديگر کشورهای شرق اروپا چون رومانی، بلغارستان، مجارستان و لهستان رسيد و به حاکميت کمونست براين قسمت از اروپا پايان داد.

اما مقامات جمهوری اسلامی با پرهيز از به کار بردن لفظ «انقلاب» از عنوان «کودتا» ياد می کنند تا بگويند اين گونه حرکت های در ايران پايگاه اجتماعی ندارد و ساخته و پرداخته سازمان های اطلاعاتی آمريکا برای روی کار آوردن دولتی طرفدار غرب در ايران است.

براندازی و همکاری با آمریکا

حسين طائب در ادامه تحليل خود گفته است: «در کودتای مخملی هدف آن ها براندازی نظام جمهوری اسلامی ايران و ايجاد حکومتی است که بيشترين همکاری را با منافع آمريکا داشته باشد. آنها اميدوار بودند با حرکتی که در انتخابات انجام می‌دهند رفتار جمهوری اسلامی عوض شود.»

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران که تهران و برخی از شهرهای ايران برای ماه ها شاهد تجمع های اعتراضی بود، محمد علی جعفری فرمانده سپاه اصلاح طلبان را متهم کرد که در صدد بوده اند تا از فرصت انتخابات کرده و با « انقلاب مخملی» تغييرات عمده ای را در «جهت‌گيری‌های نظام» ايجاد کنند.

حسين طائب در ادامه تصريح کرده است :« آمريکا پس از شکست در کودتای مخملی سال گذشته به سمت نگاه قومی و مذهبی در شمال غرب و جنوب شرق رفت.»

بنابر گزارش های رسانه ها، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال گذشته به سازمان اطلاعات ارتقا يافت و حسين طائب فرمانده سابق نيروی مقاومت بسيج به عنوان رييس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منصوب شد.

بسياری از مقامات جمهوری اسلامی از رويکرد وزارت اطلاعات در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهو ی انتقاد کرده و معتقد بودند اين وزارتخانه به وظايف خود برای مقابله با اعتراضات پس از انتخابات درست عمل نکرده است.

درهمين زمينه، محمود احمدی نژاد به هنگام برکناری غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات دولت نهم، گفته بود:« اگر وزارت اطلاعات مأموريتش را درست انجام می داد اين آسيب ها را در سطح خيابان نداشتيم که يک تعداد از مردم از دست رفتند.»

محمود احمدی نژاد تصريح کرد:« البته مقصر آقای محسنی نيست اما بايد آن جا تغييرات اساسی اتفاق می افتاد که البته کار آغاز شده» است.

به گزارش سايت« الف»، نزديک به احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس، حسين طائب در مقطعی معاون وزارت اطلاعات بود که در نهايت توسط علی فلاحيان، وزير اطلاعات در دوران اکبر هاشمی رفسنجانی، از اين وزارتخانه اخراج شد.
XS
SM
MD
LG