لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

وزارت امور خارجه ايران کاردار بحرين در تهران را احضارکرد


وزارت امورخارجه ايران روز چهارشنبه با احضار کاردار بحرين در تهران به اخراج دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی در منامه به شدت اعتراض کرده است.

وزارت امور خارجه ايران می‌گويد، کاردار بحرين در تهران به اين وزارتخانه فراخوانده شد و مراتب اعتراض شديد جمهوری اسلامی «نسبت به طرح اتهامات بی‌اساس عليه ديپلمات‌ جمهوری اسلامی ايران به وی ابلاغ شد.»

بحرين روز دوشنبه به حجت‌الله رحمانی، دبير دوم سفارت ايران در منامه، ۷۲ ساعت مهلت داد تا بحرين را ترک کند.

دولت بحرين علت اين اقدام را «ارتباط حجت‌الله رحمانی با يک هسته جاسوسی» عنوان کرده‌است.

وزارت امورخارجه ایران می‌گوید، حسين اميرعبداللهيان، مديرکل خليج فارس این وزارتخانه، در ديدار با کاردار بحرين گفته است که ايران حق «انجام عمل متقابل در قبال اين اقدام بحرين را برای خود محفوظ خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، کاردار بحرين تنها ديپلمات بحرين در تهران است.

انتقاد از برخورد «ناصواب با مطالبات مردم»

طبق اين گزارش، حسين عبداللهيان همچنين در اين ديدار «از برخورد ناصواب دولت بحرين با مطالبات مردمی به شدت انتقاد کرد».

مديرکل خليج فارس وزارت امور خارجه ايران در حالی از رويکرد دولت بحرين در قبال نا آرامی‌های اين کشور انتقاد کرده که تنش بين دو کشور به شدت افزايش يافته است.

پس از آن که دولت بحرين در ماه مارس، وضعيت اضطراری در کشور اعلام کرد و بيش از ۱۵۰۰ سرباز و نيروی نظامی عربستان و کشورهای خليج فارس وارد اين کشور شدند، روابط تهران و منامه به شدت تیره شد.

وزير امور خارجه بحرين هفته گذشته اعلام کرد نيروهای نظامی عربستان و ديگر کشورهای حوزه خليج فارس برای مقابله با تهديد ايران در اين کشور خواهد ماند.

بحرين جمهوری اسلامی را به مداخله درامور داخلی خود متهم می‌کند و ايران اين اتهامات را رد می‌کند.

در همين زمينه، رهبران مخالفان در بحرين مکررا هرگونه ارتباط با ايران را تکذيب کرده‌اند.

به دنبال گسترش موج اعتراضات در کشورهای عربی، شيعيان بحرين که اکثريت جمعيت اين کشور را تشکيل می‌دهند، از ۱۵ فوريه دست به تظاهرات اعتراضی زدند. خواسته اصلی تظاهر کنندگان تغيير نظام سياسی اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در جريان اين اعتراضات دست کم ۳۰ نفر کشته شدند. به دنبال گسترش اين اعتراضات، بحرين با اعلام وضعيت اضطراری از کشورهای حوزه خليج فارس درخواست کمک نظامی کرد.
XS
SM
MD
LG