لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

«بازداشت ۹ نفر در ارتباط با انفجار های زاهدان»


مسجد جامع زاهدان پس از انفجار
مسجد جامع زاهدان پس از انفجار
محمد مرزيه، دادستان زاهدان، روز سه شنبه از بازداشت ۷ مظنون و ۲ متهم در رابطه با انفجارهای در مسجد جامع زاهدان خبر داده است.

شامگاه پنجشنبه ۲۴ تيرماه ، در جريان مراسمی که در مسجد جامع شهر زاهدان برگزار شده بود، بر اثر دو انفجار انتحاری بيش از بيست و هفت نفر کشته و بيش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

محمد مرزيه درباره آخرين وضعيت پرونده دو انفجار اخير در مقابل مسجد جامع زاهدان به خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، گفته است:« در رابطه با اين پرونده ۷ مظنون و ۲ متهم دستگير شده‌اند. اين دو متهم عواملی هستند که بايد بيش‌تر به اتهامات‌شان رسيدگی شود».

در همين زمينه، علی عبداللهی، معاون امنيتی وزير کشور ، روز شنبه از شناسايی و دستگيری تعدادی از عوامل مرتبط با اقدام انفجارها در مسجد جامع زاهدان خبر داده و گفته بود : بازداشت شدگان به سيستم های ارتباطی سرويس های اطلاعاتی پيشرفته دنيا مجهز بوده اند.

معاون امنيتی وزير کشور تصريح کرده بود افرادی که عمليات انفجارها در مسجد جامع زاهدان را انجام دادند به گروه «جندالله» وابسته بودند.

مصطفی محمد نجار، وزير کشور، نيز روز دوشنبه گفته بود: موضوع انفجار زاهدان را همچنان دنبال می‌کنيم. عواملی گرفته شدند و سرنخ‌هايی نيز به دست آورده‌ايم و ان‌شاءالله آن‌ها را دنبال می‌کنيم.

مقامات جمهوری اسلامی هويت بازداشت شدگان را مشخص نکرده اند.

مصطفی محمدنجارهمچنين در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها از اعدام زودهنگام عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله ، گفته است:« اين مجرم به دادگاه رفت و دادگاه حکمی در مورد آن داد که بايد اجرا می‌شد. اتفاقا پشت اين تصميم تدبير سنگينی بوده است».

عبدالمالک ريگی که گروه تحت رهبری‌اش در سال‌های گذشته مسئوليت برخی از اقدامات مسلحانه در شرق ايران را بر عهده گرفته بود، در اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی دستگير شد.

جندالله اقدام‌های خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی‌مذهب در سيستان و بلوچستان می‌داند و پس از بازداشت عبدالمالک ريگی اعلام کرده که دست از فعاليت نخواهد کشيد و رهبری جديدی را برای خود برگزيده است.

گروه تحت رهبری ريگی از سال ۲۰۰۵ عمليات مسلحانه خود را آغاز کرد و در اين سال‌ها مسئوليت چندين حادثه «تروريستی» را بر عهده گرفت.

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ نيز بمب‌گذاری مشابهی در مسجد اميرالمومنين شهر زاهدان روی داد که در آن دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. مسئوليت اين انفجار را نيز گروه جندالله بر عهده گرفته بود.

جندالله از جمله در آخرين عمليات خود، اقدام به بمبگذاری انتحاری در شهرستان «سرباز» استان سيستان و بلوچستان کرد که در نتيجه اين اقدام شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله سرتيپ «نورعلی شوشتری» جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه کشته شدند.
XS
SM
MD
LG