لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

رای‌گيری برای مجلس نهم آغاز شد؛ رقابت اصولگرايان، تحريم مخالفان


رای‌گيری نهمين دوره مجلس ساعت ۸ صبح روز جمعه در حالی آغاز شد که رقابت شديدی بين گروه های اصولگرا برای کسب اکثريت کرسی های مجلس در گرفته است و در همين حال مخالفان و گروه های اصلاح طلب از مردم خواسته اند در این انتخابات شرکت نکنند.

به گفته وزارت کشور ايران در انتخابات امروز ۴۸ ميليون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر واجد شرايط برای رای دادن هستند.

ستاد انتخابات کشور می‌گوید، نتيجه رای‌گيری انتخابات امروز ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد اعلام خواهد شد.

در حالی انتخابات امروز برگزار می‌شود که آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو روز پيش گفته بود که «حساسيت» انتخابات مجلس نهم از انتخابات دفعات پيش بيشتر است.

اين نخستين انتخاباتی است که پس از انتخابات جنجال‌برانگيز رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ برگزار می‌شود که به ماه‌ها ناآرامی در تهران و برخی از شهرهای ايران منجر شد.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات، خواستار ابطال نتايج آن انتخابات شده بودند. اما رهبر جمهوری اسلامی پيش از تاييد نتایج انتخابات رياست جمهوری توسط شورای نگهبان، هرگونه «تقلب» در اين انتخابات را رد کرد.

از سوی دیگر در حالی انتخابات مجلس نهم برگزار می شود که اغلب مخالفان جمهوری اسلامی از جمله شخصيت‌ها و احزاب نزديک به اصلاح‌طلبان شرکت در اين انتخابات را تحريم کرده‌اند.

در تازه‌ترين اظهارنظرها در اين زمينه، مصطفی تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی که زندانی است، در پيامی گفته است: «در انتخابات نمايشی و غير آزاد دوازدهم اسفندماه شرکت نمی‌کنم و رای نمی‌دهم.»

پيشتر شورای هماهنگی راه سبز اميد، از مردم ايران خواسته بود تا دوازدهم اسفند- روز برگزاری انتخابات مجلس نهم- به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، همراه خانواده خود در خانه بمانند و اين بار اعتراض خود را اين گونه به نمايش بگذارند.

نهضت آزادی ایران نیز ضمن تحریم انتخابات مجلس نهم از مردم خواسته است در این انتخابات شرکت نکنند.

در همین زمینه، نهادهای بين المللی طرفدار حقوق بشر می‌گويند، به «دليل رد صلاحيت‌های خودسرانه و ايجاد محدوديت‌های شديد»، امکان برگزاری «انتخابات عادلانه» در ايران وجود ندارد.

رقابت شديد اصولگرايان

درهمين حال در غياب اصلاح طلبان، رقابت اصلی برای کسب ۲۹۰ کرسی مجلس ايران، بين گروه های اصولگرا خواهد بود.

دو جريان اصلی اصولگرايان؛ يعنی جبهه متحد اصولگرايان وجبهه پايداری فهرست نامزدهای خود را برای تهران و سراسر کشور منتشر کرده اند.

در آغاز اصولگرايان نزديک به رهبرجمهوری اسلامی تلاش کردند با دعوت از محمدرضا مهدوی کنی رييس مجلس خبرگان و آيت الله محمد يزدی، رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اصولگرايان را به ارائه فهرستی واحد ترغيب کنند، اما اختلافات باعث شد تا ابتدا شماری از وزاری پيشين محمود احمدی نژاد و همچنين هواداران رييس جمهوری درمجلس «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» را به رهبری آيت الله محمد تقی مصباح يزدی در مقابل جبهه متحد تشکيل دهند.

اما اختلاف بر سر فهرست ۳۰ نفره جبهه متحد اصولگرايان در پايتخت ايران باعث شد تا علی مطهری، از چهره های اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد ، به همراه چند نماينده مجلس هشتم اقدام به انتشار فهرستی با عنوان «صدای ملت» کنند.

به گفته کارشناسان مسايل ايران رقابت اصلی درانتخابات مجلس نهم بين جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری خواهد بود، ولی در تهران احتمالا ليست «صدای ملت » می تواند دو گروه اصلی اصولگرايان را به چالش بکشد.

به نوشته وبسایت «الف»نزدیک به احمد توکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس، اصولگرایان در انتخابات تهران در قالب هیجده فهرست رقابت خواهند کرد.

محمدرضا مهدوی کنی در این زمینه گفته است که تلاش کرده تا يک جبهه واحد اصولگرايان تشکيل دهد ولی ۱۳ جبهه از آن بيرون آمده است.

گروه های «احتياط» نيروی انتظامی

از آغاز سال جاری خورشيد شماری از چهره های نظامی و امنيتی نظام جمهوری اسلامی نسبت به احتمال بروز ناآرامی در انتخابات مجلس نهم هشدار داده بودند.

درهمين زمينه، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، هفته جاری از استقرار گروه های احتياط پليس ايران در روز انتخابات « در مکان هايی که احتمال و سابقه تنش وجود دارد» خبر داده بود.

اسماعيل احمدی مقدم بر آمادگی کامل اين نيرو برای تامين امنيت انتخابات نهمين دوره مجلس تاکيد کرده وگفته بود: در کنار نيروهای پليس از نيروهای بسيج نيز در تامين امنيت نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد شد.

به گفته فرمانده نيروی انتظامی علاوه برنيروهای پليس، ۸۵ هزار نفر از نيروهای بسيج در تامين امنيت انتخابات مجلس نهم مشارکت می کنند.
XS
SM
MD
LG