لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

افخم: بيانيه آمريکا درباره موسوی و کروبی دخالت در امور داخلی ايران است


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران،
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران،
مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۶ بهمن با انتقاد از بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا در خصوص زهرا رهنورد،‌ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، اين بيانيه را «دخالت» در امور داخلی ايران دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران مرضيه افخم روز شنبه و در پاسخ به پرسشی در خصوص بيانيه روز جمعه ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، ضمن رد اين بيانيه گفته است:«اين بيانيه دخالت در امور داخلی ايران است و مغاير با تعهدات دولت آمريکا ذيل بيانيه الجزاير است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین آمریکا را به استفاده ابزاری از مساله حقوق بشر متهم کرده است.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و همسر او زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه و برگزاری دادگاه در حصر خانگی به‌سرمی‌برند که اين مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و گروه‌ها و چهره‌های مختلف سياسی را در پی داشته است.

ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه در بيانيه خود تصريح کرده بود:«سه سال پيش در چنين روزی حکومت ايران نامزدهای پيشين انتخابات رياست جمهوری و رهبران مخالفان، مهدی کروبی، مير حسين موسوی و همسرش، فعال حقوق زنان، زهرا رهنورد، را بدون تفهيم رسمی هر گونه اتهامی تحت حصر خانگی قرار داد. ما در محکوم کردن ادامه حبس آنها و آزار اعضای خانواده شان و در طلب آزادی فوريشان، به جامعه جهانی می پيونديم. »

در بيانيه معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تصريح شده بود:«قانون اساسی ايران، قوانين آن و تعهدات بين المللی اش ضمانت حداقل محاکمه عادلانه برای شهروندانش را تضمين می کنند و مقرر می دارند که هيچ کس نبايد مورد دستگيری يا حبس خودسرانه قرار گيرد. ايالات متحده به درخواست مصرانه از دولت ايران برای احترام به اين تعهدات ادامه خواهد داد، و ما خواسته خود را از ايران، برای آزادی همه زندانيان عقيدتیِ در بازداشتش، تجديد می کنيم.»

همزمان با سومين سالگرد حصر زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شماری از نهاهای مدافع حقوق بشر و فعالان سياسی خواهان آزادی رهبران معترضان به نتيجه رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ شده اند.

در همين زمينه، سازمان عفو بين الملل روز جمعه در بيانيه ای در سومين سال حصر زهرا رهنورد،‌ميرحسين موسوی و مهدی کروبی،‌خواستار آزادی فوری آنها شده است.

مسئول امورحقوق بشر در دولت آلمان، نيز دربيانيه ای از خواستار آزادی بيدرنگ زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهد کروبی شده است.
XS
SM
MD
LG