لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

ايران کاردار بريتانيا در تهران را احضار کرد


سفارت بریتانیا در تهران
سفارت بریتانیا در تهران
به دنبال اظهارات سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران، درخصوص احتمال صلح آميز نبودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه ايران روز شنبه کاردار بريتانيا در تهران را احضار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روز شنبه پاتريک ديويس کاردار بريتانيا در تهران در غياب سفير اين کشور، احضار شده است و رئيس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه در اين احضار، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را درخصوص اظهارات سفير اين کشور به وی اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه ايران موارد مطرح شده در مصاحبه سفير بريتانيا، «غير واقعی و نامتعارف» خوانده و درخواست کرده است بريتانيا در اين زمينه «توضيح دهد».

سايمون گس در گفت وگو با تلويزيون فارسی بی بی سی با بيان اين که ممکن است برنامه هسته ای ايران « به طور کامل صلح آميز نباشد»، گفته بود:« اگر بپذيريم که تحريم ها برای ايران مشکلاتی را ايجاد کرده و اگر برنامه هسته ای ايران، صرفأ اهدافی صلح آميز و غير نظامی دارد، پس چه نيازی است که اين کشور اين همه هزينه را تحمل کند و اورانيوم غنی کند، وقتی که هيچ راکتور هسته ای غير نظامی ندارد که بتواند در آن از سوخت هسته ای استفاده کند.»

کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در سوخت هسته ای و ساخت سلاح اتمی باعث شده است تا کشور های غربی نسبت به بخش هايی از برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز تاکنونبا صدور چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.

ايران با سرپيچی از اين خواست به توسعه برنامه غنی سازی ادامه داده و می گويد توقف غنی سازی اورانيوم «خط قرمز» اين کشور است.

سايمون گس در مصاحبه خود گفته بود هزينه های تحريم ها عليه ايران کم کم در حال افزايش است.

وی گفته بود:«مهمترين مسئله اين است که هزينه سرپيچی ايران از خواسته های جامعه بين المللی را بايد بالا برد. آن وقت اميدواريم رهبران ايران به اين نتيجه برسند که در ازای رسيدن به توافقی با جامعه جهانی، چه امتيازات و منافعی در انتظارشان است.»
XS
SM
MD
LG