لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

«گروهی از زندانيان سياسی زندان اوين دست به اعتصاب غذا زدند »


همزمان با انتشار گزارش هايی درباره اعتصاب غذای کيوان صميمی، بهمن احمدی امويی، و عبدالله مومنی، گفته می شود گروهی از زندانيان سياسی زندان اوين در اعتراض به رفتار زندانبانان و ايجاد محدوديت و مانع‌تراشی در ملاقات با خانواده‌هايشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

گزارش ها حاکی از آن است که کيوان صميمی، مدير مسئول ماهنامه «نامه» و از چهره های سياسی نزديک به نيروهای ملی مذهبی در ايران، بهمن امويی، روزنامه نگار، عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار دفتر تحکيم)، به همراه شماری ديگر از زندانيان وقايع پس از انتخابات در بند ۳۵۰ زندان اوين در اعتراض به برخوردهای مسئولان و زندانبانان با زندانيان و همچنين لغو ملاقات ها دست به اعتصاب غذا زده اند.

گزارش ها حاکی از این است که پانزده نفر از زندانیان بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی در بند ۲۴۰ اوين منتقل شده اند.

در همين زمينه، ژيلا بنی يعقوب، همسر بهمن احمدی امويی، در گفت وگو با راديو فردا تاييد کرده است که همسرش از سه روز پيش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

ژيلا بنی يعقوب گفته است:«روز دوشنبه به رغم اين که نامه دادستانی تهران برای ملاقات با بهمن، همسرم، را در دست داشتم و می بايست با او ملاقات حضوری می داشتم، اين ملاقات لغو شد و برای چند نفر ديگر نيز همين اتفاق افتاده است.»

وی اضافه کرده است:«علاوه بر اين در آن روز برخورد های نامناسبی در بند ۳۵۰ از سوی ماموران و زندانبانان با زندانيان صورت می گيرد که باعث می شود زندانيان اعتراض کنند. در واکنش به اين اعتراض بهمن احمدی امويی و کيوان صميمی به سلول انفرادای منتقل شده اند.»


ژيلا بنی يعقوب افزوده است:« عبدالله مومنی ، يکی ديگر از زندانيانی است که شنيده ام در جريان اين اعتراض ها به سلول انفرادی منتقل شده است.البته تعداد زندانيان که روز دوشنبه از بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی در بند ۲۴۰ منتقل شده اند بيشتر از اين سه نفر است و منابع مختلف گفته اند که اين افراد پانزده نفر هستند که هنوز اسامی آنها مشخص نشده است.»

ژيلا بنی يعقوب همچنين نسبت به وضعيت سلامتی همسرش ابراز نگرانی کرده است و می گويد: «الان سه روز است که بهمن اعتصاب غذا کرده و و شش نفر ديگر نيز دو روز است که به اين اعتصاب غذا پيوسته اند. تعدادی از آنها اعتصاب غذای «تر» و تعداد ديگری اعتصاب غذای «خشک» کرده اند و مساله سلامتی آنها نگران کننده است».

ژيلا بنی يعقوب خواستار امکان برقراری تماس با همسرش برای اطلاع از سلامتی وی شده است.

ژيلا بنی يعقوب می گويد:«با توجه به اين که تمامی تلفن های بند ۳۵۰ که ۱۵۰ نفر از زندانيان (وقايع پس از) انتخابات در آن نگهداری می شوند، سه روز است که قطع کرده اند اين خود به نگرانی خانواده ها دامن زده است.»

به دنبال اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ايران در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت، ژيلا بنی‌يعقوب و همسرش، بهمن احمدی امويی، در ميان حدود ۲۰ روزنامه‌نگاری بودند که توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

خانم بنی‌يعقوب پس از تحمل حدود دو ماه حبس از زندان آزاد شد، اما بهمن احمدی امويی به پنج سال حبس محکوم شد.

عبدالله مؤمنی، اندکی پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ دستگير و به هشت سال زندان محکوم شده است.

کيوان صميمی، يک روز پس از انتخابات بازداشت شد، به ۶ سال زندان و محروميت دائمی از فعاليت های سياسی محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG