لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

عراق: ساکنان پایگاه اشرف به محل ديگری منتقل می شوند


سازمان مجاهدين خلق از سوی ايران و آمريکا يک گروه «تروريستی» تلقی می شود. اين در حالی است که اتحاديه اروپا در ماه ژانویه نام اين سازمان را از فهرست گروه های تروريستی خارج کرد
سازمان مجاهدين خلق از سوی ايران و آمريکا يک گروه «تروريستی» تلقی می شود. اين در حالی است که اتحاديه اروپا در ماه ژانویه نام اين سازمان را از فهرست گروه های تروريستی خارج کرد
مشاور امنيت ملی عراق می گويد: اعضای سازمان مجاهدين از پايگاه اشرف در شمال بغداد به منطقه دور دستی منتقل می شوند و تشويق خواهند شد تا به طور مسالمت آميز عراق را ترک کنند.

موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق، روز جمعه گفت: استراتژی اين است که صدها عضو سازمان مجاهدين خلق را از فرماندهان انها جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين مقام عراقی زمان و مکان اين جا به جايی را مشخص نکرده است.

پس از آنکه آمريکا کنترل امنيت پايگاه اشرف را به نيروهای عراقی واگذار کرد، گروه های حامی حقوق بشر نسبت به سلامتی اين افراد ابراز نگرانی کرده اند.

نيروهای سازمان مجاهدين خلق که برعليه دولت جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه می کردند، در جريان جنگ عراق و ايران در سال های ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۶۸ به عراق رفته و در آنجا مستقر شدند.

با حمله امريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی حکومت صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق، گروههای شيعه که رابطه نزديکی با ايران دارند، در نظام سياسی جديد اين کشور قدرت گرفتند.

ايران و آمريکا سازمان مجاهدين خلق را يک گروه «تروريستی» می دانند. اين در حالی است که اتحاديه اروپا در ماه ژانویه نام اين سازمان را از فهرست گروه های تروريستی خارج کرد.

هشدار موفق الربیعی

موفق الربيعی در بخش ديگری از اظهارات خود در کنفرانس خبری گفت: ساکنان (اين پايگاه) بايد درک کنند که روز های حضور آنها در عراق به شماره افتاده است و ما شمارش معکوس را شروع کرده ايم.
«راهبرد ما اين است که نزديک به سه هزار ۵۰۰ عضو سازمان مجاهدين خلق به طور مسالمت اميز کشور را ترک کنند و در همين راستا اکثريت اعضا از ۱۵ تا ۲۰ فرمانده آنها، جدا خواهند شد.»

مشاور امنيت ملی عراق


مشاور امنيت ملی عراق افزود: «ما از زور استفاده نخواهيم کرد، مگر اين که ساکنان (اين پايگاه) عليه نيروها امنيتی عراق از زور استفاده کنند.»

به گفته موفق الربيعی اگر ساکنان پايگاه اشرف همکاری کنند، اين روند بدون مشکلی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، صدام حسين در سال ۱۹۸۶ اعضای مجاهدين خلق اجازه داد تا پايگاه اشرف را در شمال بغداد برای حمله به ايران بنا نهند.

موفق الربيعی می گويد :اخراج مجاهدين خلق از عراق گام مهمی در راستای بهبود روابط بغداد و تهران است.

مشاور امنيت ملی عراق اضافه کرد: راهبرد ما اين است که نزديک به سه هزار و ۵۰۰ عضو سازمان مجاهدين خلق به طور مسالمت اميز کشور را ترک کنند و در همين راستا اکثريت اعضا از ۱۵ تا ۲۰ فرمانده آنها، جدا خواهند شد.

موفق الربيعی افزود:«توجه ما اکنون به اين معطوف است اين گروه را تا حد مقدور سريع جا به جا کنيم .»

مشاور امنيت ملی عراق همچنين گفت:«پارتی برای حفاظت نيروهای ائتلاف از انها به پايان رسيده است».

موفق الربيعی می گويد ۹۸۴ از سه هزار و ۴۱۸ عضو سازمان مجاهدين خلق حاضر در پايگاه اشرف دارای تابعيت از يک کشور سوم هستند. طبق اين اظهارات ۶۳ نفر از اين افراد تابعيت آمريکایی دارند.

مشاور امنيت ملی عراق می گويد: عراق حکم بازداشت سه نفر و آمريکا حکم بازداشت دو نفر از ساکنان پايگاه اشراف را صادر کرده است . ايران نيز حکم بازداشت برای ۵۰ نفر از ساکنان اين پايگاه صادر کرده است.

در همين حال، موفق الربيعی اذعان کرد اين روند جا به جايی پيجيده و سخت خواهد بود، ولی او قول داد که تمامی اقدامات زير نظر سازمان ملل متحد و صليب سرخ جهانی انجام شود.
XS
SM
MD
LG