لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

تایم: عمليات خرابکارانه اسرائيل در ايران کاهش یافته است


 مصطفی احمدی روشن،از مسئولان برنامه هسته ای ايران، سال گذشته در تهران ترور شد.
مصطفی احمدی روشن،از مسئولان برنامه هسته ای ايران، سال گذشته در تهران ترور شد.
هفته نامه آمريکايی « تايم» از قول مقامات امنيتی اسرائيل می نويسد که اين کشور طی ماههای اخير « بيش از ده درصد» از عمليات خرابکارانه و پنهانی خود در ايران، که با هدف ايجاد اختلال و تاخير در برنامه های هسته ای آن کشور صورت می گيرد، کاسته است.

به گفته مقامات اسرائيلی اين کاهش در تمامی عرصه ها صورت گرفته است، از عمليات مربوط به شناسايی و ترور مسئولان و دانشمندان هسته ای و يا خرابکاری و انفجار در مراکز نظامی ايران گرفته تا برنامه های مربوط به کسب اطلاعات و جذب جاسوس در داخل خاک ايران.

يکی از مقامات امنيتی اسرائيلی می گويد که اين کاهش در صفوف سازمان جاسوسی اسرائيل- موساد - نارضايتی ها را افزايش داده است. يک مقام امنيتی ديگر می گويد دليل اين کاهش، نگرانی های بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل از احتمال افشا شدن اين طرح ها و يا از کنترل خارج شدن اين قبيل اقدامات است.

هفته نامه « تايم » يادآوری می کند که در سال ۱۹۹۷ و دوره اول نخست وزيری بنيامين نتانياهو، اقدامات موساد برای ترور خالد مشعل از مقامات ارشد گروه حماس به نتايج بسيار بدی منجر شد. دو تن از ماموران موساد توسط حماس دستگير شده و دولت اسرائيل در مقابل آزادی آنها مجبور شد چند نفر از مقامات حماس از جمله شيخ احمد ياسين رهبر روحانی اين گروه را از زندان آزاد کند.

مقامات امنيتی اسرائيل می گويند که نتانياهو از اين سرانجام فاجعه بار عمليات موساد به شدت ضربه خورد و به همين خاطر نگران است که عمليات پنهانی عليه ايران نيز به يک چنين پيامدهايی منجر شود.

مقامات امنيتی غربی به هفته نامه « تايم» گفته اند که يکی از واحدهای جاسوسی اسرائيل در ايران توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشف و منهدم شده است. به گفته آنها اعترافات فردی به نام «مجيد جمال فرشيد» در مورد دست داشتن در ترور مسعود علی محمدی فيزيکدان ايرانی که در ماه ژانويه از تلويزيون پخش شد، واقعی بوده است. به نظر می رسد که سرويس های امنيتی يک کشور ثالت اين حلقه از جاسوسان محلی اسرائيل را به حکومت ايران معرفی کرده اند.

جمهوری اسلامی ايران همواره از کشف و خنثی کردن توطئه های «صهيونيستی» خبر می دهد. ولی اگر در يکی از اين موارد بتواند يک مامور اسرائيلی را بازداشت کرده و يا شواهد مستقيمی در مورد دخالت موساد در اين عمليات به دست بياورد پيامدهای تبليغاتی و واکنش های جامعه بين المللی برای دولت اسرائيل فاجعه بار خواهد بود.

نمونه ديگری از تاثيرات فاجعه بار برملا شدن عمليات تروريستی موساد مورد قتل يکی از اعضای حماس در هتلی در شهر دوبی در سال ۲۰۱۰ بود. استفاده ماموران موساد از پاسپورت کشورهای غربی باعث شد که اسرائيل به شدت مورد انتقاد و تحت فشار قرار بگيرد. در آن زمان نيز بنيامن نتانياهو نخست وزير بود.

هفته نامه « تايم» تاکيد می کند که در شرايط فعلی پيامدهای شکست اطلاعاتی اسرائيل بسيار شديدتر خواهد بود. در وضعيتی که اقدامات بين المللی و ديپلماتيک برای اعمال فشار به ايران ادامه دارد، برملا شدن اقدامات خرابکارانه اسرائيل عليه ايران از يک سو باعث خواهد شد که ايران خود را يک قربانی جلوه دهد و از سوی ديگر توجه جامعه بين المللی را از تداوم اعمال فشار بر جمهوری اسلامی منحرف خواهد ساخت.

به عنوان نمونه دولت آمريکا هرگونه دخالت در عمليات ترور مصطفی احمدی روشن از مسئولان برنامه هسته ای ايران را که در ماه ژانويه اتفاق افتاد تکذيب کرده و اين ترور را محکوم کرد.

مقامات امنيتی غربی می گويند که او حداقل سومين مورد از عمليات ترور دانشمندان هسته ای توسط گروههای عملياتی موساد در ايران بوده است. مقامات امنيتی اسرائيلی نيز می گويند که عوامل آنان در ايران اکنون به سختی می توانند اهداف ديگری را برای ترور پيدا کنند.

پيامد ديگر عمليات خرابکارانه اسرائيل دعوت ايران به انجام اقدامات تلافی جويانه است. اين طور ادعا می شود که حملات تقريبا همزمان به اهداف اسرائيلی که طی ماه گذشته در کشورهای تايلند، آذربايجان ، گرجستان ، سنگاپور و هند انجام شد توسط ماموران ايران و عوامل وابسته به جمهوری اسلامی انجام شده اند. روش حمله به همسر يکی از ديپلمات های اسرائيلی در شهر دهلی دقيقا همان شيوه چسباندن بمب به بدنه اتومبيل بود که عوامل موساد در ترورهای خود در تهران به کار گرفته بودند.

هفته نامه « تايم» يادآوری می کند که در عين حال کاهش عمليات خرابکارانه عليه ايران نيز پيامدهايی خواهد داشت. يک مقام امنيتی اسرائيل خاطر نشان می کند که حتی به اعتراف مقامات ايرانی، تاکنون مجموعه اقدامات خرابکارانه باعث شده که روند غنی سازی اورانيوم در ايران حدود دو سال به تاخير بيفتد. شايد موثر ترين مورد از اين اقدامات انتقال و گسترش بدافزار «استاکس نت» در مراکز هدايت برنامه های هسته ای ايران بود که به نظر می رسد به صورت مشترک توسط اسرائيل و گروهی از کشورهای غربی انجام شده باشد.

تحت تاثير اين حملات سايبری دولت ايران اعلام کرده است که از اين پس تمام قطعات و تجهيزات مورد نياز برنامه هسته ای خود را در ايران توليد خواهد کرد. ولی کارشناسان انرژی هسته ای در مورد موفقيت ايران در اين زمينه ترديد فراوانی دارند. فعاليت های هسته ای ايران در صورت وارد کردن هرگونه تجهيزاتی از خارج در برابر خرابکاری فنی و يا حملات سايبری به شدت آسيب پذير خواهند بود.

تحت تاثير تحريم های شديد، ايران بيش از گذشته مجبور می شود که برای خريد تجهيزات به بازار سياه مراجعه کند. اين کشور به سختی خواهد توانست منبع اصلی تامين تجهيزات خود را شناسايی کند و سازمان های اطلاعاتی غربی راحت تر خواهند توانست در شبکه دلال ها و فروشندگان اين تجهيزات به ايران نفوذ کنند.

هفته نامه « تايم » در پايان گزارش خود يادآوری می کند بين ترور دانشمندان و مسئولان هسته ای و از سوی ديگر عمليات خرابکارانه بی سرو صدا، يک گزينه ديگر وجود دارد و آن عمليات خرابکارانه پر سرو صدا است.

درسالهای اخير انفجارهای متعددی در مراکز نظامی و يا تاسيساتی که با برنامه های هسته ای ايران مرتبط هستند اتفاق افتاده است. منابع امنيتی غربی می گويند، انفجار ماه نوامبر در مرکز موشکی سپاه پاسداران در حومه کرج کار عوامل اسرائيل بوده است که به طور اتفاقی طی آن يکی از مسئولان برنامه های موشکی ايران نيز کشته شد.ولی گذشته از اين مورد هنوز دقيقا کسی نمی داند که دليل وقوع انفجارهای ديگر طی سالهای اخير چه بوده است.
XS
SM
MD
LG