لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

مهدی کروبی: بحث ما براندازی نظام نيست بلکه اصلاح است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ايران، در گفت وگو با يک روزنامه ايتاليايی تاکید کرده است که مخالفان خواهان تغيير نظام جمهوری اسلامی نيستند بلکه خواستار اصلاح آن هستند.

مهدی کروبی در مصاحبه با روزنامه روز نامه « کوريره دلاسرا» گفته است:« بحث ما براندازی نظام نيست بلکه اصلاح است. هنوز به جمهوری اسلامی معتقدم ولی نه به جمهوری اسلامی اين چنينی! جمهوری اسلامی که به مردم وعده داده بوديم. جمهوری اسلامی که ۹۸% رای مردم را همراه خود داشت.جمهوری اسلامی که انتخابات آزاد داشته باشد و نه انتخابات مهندسی شده. از طرفی به اسلام مترقی،اسلام رافت،اسلام محبت معتقدم و نه اسلام خشونت و اسلام خرافی!»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، به نتیجه اعلام شده این انتخابات معترض هستند. این دو می گویند به دلیل تخلفات گسترده و تقلب، نتیجه این انتخابات می بایست باطل شود.

این در حالی است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شورای نگهبان سلامت این انتخابات را تایید کرده اند و در این مدت اعتراضات با سرکوب نیروهای امنیتی ایران رو به رو شده است.

«حاکميت نمی خواست جمعيتی شکل بگيرد»


مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان در روز ۲۲ بهمن نیز گفته است: اين برخورد ها «با مردم بی سابقه » بود.

به گزارش سحام نيوز، دبيرکل حزب اعتماد ملی درباره برخورد نيروهای امنيتی گفته است:« در اين که خشن بود شکی نيست.در اينکه اين برخورد با مردم بی سابقه بود کاملاً صحيح است.اينبار حاکميت نمی خواست جمعيتی شکل بگيرد. حاکميت از تمام ظرفيت های خود در اين جهت استفاده نمود. از ارگان های مختلف نيرو آورد و دوستان و نزديکان ما را دستگير و برخی را نيز مورد تهديد قرار داد»

مهدی کروبی افزوده کرده است:«اين گونه نيست که چون آنها اين همه تدارک ديدند و لشکرکشی کردند ما نرويم. می دانستم اين گونه می شود و آمدم.آينده هم اگر راهپيمايی باشد خواهم رفت حتی اگر بدتر از اين برای من پيش آيد.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی اضافه کرده است:« آنان در رسانه ها گفتند مردم سران فتنه را راه ندادند! سوال من از اين رسانه های وابسته به حکومت و دولت اين است که آيا مردم عادی گاز اشک آور دارند؟ آيا مردم عادی باتوم و قمه دارند؟ آقايان بدانند که اين روزها می گذرد ولی آثارش خواهد ماند».

مهدی کروبی با اشاره به ضرب و شتم فرزندش گفته است:« البته بلاها و صدمات وارده به علی يک نمونه کوچک از آسيب ها و حوادثی است که بر ديگر فرزندان اين ملت نيز گذشته است و اين هزينه است که نظام متاسفانه در حال پرداخت آن است».

نيروهای امنيتی ايران در جريان مراسم سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن، با حمله به معترضان و رهبران آنها و استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های رنگی و باتوم، مانع پيوستن معترضان به يکديگر و راه يافتن آنها به مسير راهپيمايی شدند.

نيروهای دولتی همچنين در اين روز به محمد خاتمی، ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که در مسيرهای مختلف سعی در پيوستن به راهپيمايان را داشتند، حمله‌ور شدند.

تشخیص مردم

مهدی کروبی در ادامه اين مصاحبه و در پاسخ به پرسشی درباره مصالحه با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گفته : «مردم» می بايست تشخيص بدهند که می خواهند با دولت دهم مصالحه کند يا نه.

مهدی کروبی گفته است:«من خودم را رهبر جنبش مردمی سبز نمی دانم. من خودم را عضوی از اين جنبش و حرکت اصلاحی می دانم. حرکت من بازگشت به خواست مردم و آرمان های آنان است که آن حاکميت خود مردم است.»

وی اضافه کرده است:« من با احمدی نژاد نه دعوای شخصی دارم و نه صلح و سازش! ما دولت آقای احمدی نژاد را دولت مستقر می دانيم که بايد پاسخگو باشد ولی دولت را شرعی و قانونی نمی دانيم. از طرفی ديگر من کسی نيستم که بخواهم با کسی مصالحه کنم. مردم بايد تشخيص دهند که با دولت مصالحه کنند يا نه! مردم به اين دولت اشکال دارند و مردم اند که مديريت را قبول ندارند.مردم قبول ندارند اين شيوه ای را که احمدی نژاد در برخورد با دنيا در پيش گرفته است و ما هم جزئی از همان مردم هستيم».

در حالی مهدی کروبی در گفت وگو با اين روزنامه ايتاليايی گفته است که دولت محمود احمدی نژاد را «شرعی» و قانونی» نمی داند که آيت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز پنجشنبه گفته است: مخالفان اعتبار خود را از دست داده اند و افرادی که «انتخابات افتخار آفرين چهل ميليونی» را تبديل به نقطه ضعف می کنند صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست داده اند.

اين نخستين بار است که بالاترين مقام جمهوری اسلامی به طور مشخص از «عدم صلاحيت» رهبران مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوری برای حضور در سمت های دولتی سخن می گويد.

پيشتر برخی از اصولگرايان تندرو و اعضای شورای نگهبان با اشاره به مخالفت های مير حسين موسوی و مهدی کروبی با نتيجه انتخابات از رد صلاحيت آنها در انتخابات بعدی خبر داده بودند
XS
SM
MD
LG