لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

لنکرانی نامزد جبهه پايداری در انتخابات رياست جمهوری شد


مصباح یزدی و کامران باقری لنکرانی
مصباح یزدی و کامران باقری لنکرانی
کامران باقری لنکرانی، وزير بهداشت در دولت اول محمود احمدی نژاد،‌ روز يکشنبه اول ارديبهشت،‌ در يک همايش انتخاباتی به عنوان نامزد جبهه پايداری در يازدهمين انتخابات رياست جمهوری معرفی شد. اين در حالی است که سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی گفته است،‌در صورت حضور در انتخابات نامزد هيچ گروه و جبهه ای نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در همايش انتخاباتی جبهه پايداری که در سالن سيدالشهداء واقع در ميدان هفت تير تهران برگزار شد، امير حسين قاضی زاده، نماينده مجلس و سخنگوی جبهه پايداری، کامران باقری لنکرانی را به عنوان نامزد اين جبهه درانتخابات رياست جمهوری معرفی کرد.

در بیانیه جبهه پایداری در رابطه با نامزدی کامران باقری لنکرانی آمده است:« جبهه پايداری با توجه به دينداری، ولايتمداری، نگاه گفتمانی، توجه به خرد جمعی و برخورداری از مدارج علمی باقری لنکرانی را معرفی می‌کند. »

محمد تقی مصباح يزدی، از روحانيون محافظه کار،‌ نيز در اين مراسم حضور داشته است.

کامران باقری لنکرانی يکی از دلايل حضور خود به عنوان کانديدای انتخابات رياست جمهوری را مشورت با دوستان و همفکران و به ویژه محمد تقی مصباح یزدی دانست.

کامران باقری لنکرانی در ادامه درباره « سياست خارجی مطلوب» خود گفته است: عده ای به بهانه تنش زدايی ، ترويج کرنش در برابر غرب می کنند و عده ای ماجراجويی را توصيه می کنند، جالب اينکه سرنوشت هر دو به يکجا رسيده و هر دو سخن از مذاکره با آمريکا می‌کنند.

در اين مراسم محمد تقی مصباح يزدی،‌عضو مجلس خبرگان گفته است:« اگر کسی بداند که فرد ديگری اصلح است اما کانديدا شود، خيانت کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ وی با اشاره به اين که «شورای مرکزی جبهه پايداری برای شناسايی فرد اصلح تلاش بسياری کرد»، گفته است:« تلاش شورای مرکزی برای تشخيص اصلح توهين به ديگران نيست و شما نيز اگر گزينه‌ای بهتر از فرد مورد نظر اين جبهه پيدا کرديد واجب است به او رای دهيد اما بايد در اين مسير تحقيق کنيد.»

جبهه پایداری از حامیان دولت اول محمود احمدی نژاد بود، اما بعدا جناحی از این جبهه منتقد سیاست ها و عملکرد محمود احمدی نژاد شدند.

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال جاری برگزار می شود و تاکنون شماری از چهره های اصولگرای آمادگی خود را يرای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده اند.

ائتلاف سه‌ گانه متشکل از علی اکبر ولايتی،‌محمدباقر قاليباف، و غلامعلی حداد عادل است. قرار است از بين اين سه نفر، يک نفر به عنوان نامزد نهايی اين ائتلاف معرفی شود. محمد باقر قاليباف در انتخابات سال ۱۳۸۴ نيز حضور داشت ولی در نهايت محمود احمدی نژاد برنده آن انتخابات شد.

منوچهر متکی، وزير سابق امور خارجه ايران، محمدرضا باهنر ، نايب رييس مجلس، محمد حسن ابوترابی فرد، نايب رييس مجلس، و مصطفی پور محمدی نيز نامزدی خود را برای انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده اند.

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت، هم آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است. وی در انتخابات رياست جمهوری دوره گذشته نيز حضور داشت.

جليلی: نامزد هيچ گروهی نخواهم بود

به گزارش خبرگزاری مهر در همين حال، سعيد جليلی ، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران شنبه در جمع حاميان و اعضای ستاد خود گفته است که در صورت حضور در انتخابات کانديدای هيچ حزب، گروه و جبهه ای نخواهد بود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد

طبق اين گزارش سعيد جليلی با اين حال گفته است که حضورش در انتخابات رياست جمهوری آينده بستگی به شرايط و اقتضائات جامعه دارد.

سعيد جليلی در جمع حاميان خود همچنين اظهار کرد: در صورت حضورم در انتخابات کانديدای هيچ حزب، گروه و جبهه ای نخواهم بود و به صورت مسقل حاضر خواهم شد.
يک منبع اگاه نزديک به سعيد جليلی در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره جدی شدن حضور وی در انتخابات گفت: سعيد جليلی در حال تدوين برنامه هايش برای انتخابات و دولت يازدهم است.

این درحالی است که رسانه های اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد، از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان نامزد مورد حمايت دولت ياد می کنند.

از سوی ديگر هنوز نامزد نهايی اصلاح طلبان مشخص نشده است. در حالی که گروه های مختلف اصلاح طلبان از محمد خاتمی،‌رييس جمهوری سابق ايران برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دعوت کرده اند، هنوز وی به طور رسمی به اين در خواست ها پاسخی نداده است.
XS
SM
MD
LG