لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

افزايش تنش در لبنان به دنبال حمله افراد مسلح به نيروهای ارتش


به دنبال حمله افراد مسلح طرفدار احمد الاسير، روحانی سنی مخالف حزب الله، به نيروهای ارتش لبنان که به کشته شدن شش نيروی ارتش منجر شد، تنش در اين کشور افزايش يافته است.

به گزارش شبکه خبری «الجزيره» روز يکشنبه دوم تيرماه ارتش لبنان در بيانيه ای اعلام کرد:«يک گروه مسلح وابسته به شيخ احمد الاسير بدون هيچ دليلی به يک پاسگاه ايست و بازرسی نيروهای لبنانی حمله کرد که در این حمله دو افسر کشته و شماری مجروح شدند.»

اين در حالی است که شبکه الجزيره می گويد براساس اطلاعاتی که به دست اورده در حمله طرفداران شيخ احمد الاسير دست کم شش نفر از پرسنل ارتش لبنان کشته شده اند.

يک منبع امنيتی به «الجزيره» گفته است: طرفداران مسلح شيخ احمد الاسير زمانی به اين پاسگاه ايست و بازرسی در روستای «عبرا » در حومه شهر صيدا حمله کردند که پرسنل اين باسگاه در حال بازرسی از یک خودرو حامل طرفداران اين شيخ سنی بودند.

اين منبع اضافه کرده است نيروهای حاضر در اين پاسگاه به آتش نيروهای طرفدار شيخ احمد الاسير پاسخ دادند و درگيری شدت يافت.

طبق اين گزارش پس ازاين حمله، منطقه به حال تعطيل در آمده و ساکنان اين منطقه در حال فرار هستند. این در حالی است که درگيری در بخش هايی از اين منطقه ادامه دارد.

يک شاهد عينی در منطقه به خبرنگار «الجزيره» گفته است که تيراندازی بين طرف های درگير در منطقه به شدت در جريان است.

اين گزارش می افزايد، درگيری در روستای عبرا باعث افزابش تنش در ديگر نقاط لبنان به ويژه در طرابلس شده است. با اين حال طرفداران شيخ احمد الاسير کوشيده اند برخی از راهها و جاده ها را در بيروت مسدود کنند.

«الجزيره» همچنين اضافه کرده است، به دنبال اين درگيری در برخی از نقاط لبنان تظاهرات های محدودی در حمايت از ارتش برگزار شده است.

ارتش لبنان اعلام کرده است که در قبال اين حادثه ساکت نخواهد نشست و نيروهای بيشتری به «عبرا »اعزام خواهد کرد و از سياستمداران لبنانی خواسته در اين خصوص موضع گيری کنند.

به گزارش الجزيره شماری از رهبران گروه های سياسی مختلف لبنان حمايت خود را از ارتش اين کشور اعلام کرده اند و وزير کشور لبنان نيز گفته است که حمله به ارتش «خط قرمز» است.

در اردوگاه عين الحلوه که پناهندگان فلسطينی در آن زندگی می کنند، افراد مسلح با نيروهای ارتش به تبادل اتش پرداخته اند.

شيخ احمد الاسير هفته گذشته خواستار به آتش کشيدن يک آپارتمان در «عبرا» شده بود که به گفته او محل حضور افراد حزب الله است.

به گزارش «الجزيره» شيخ احمد الاسير نماز جمعه اصلی خود را در مسجدی در «عبرا» برگزار می کند و گفته است که نيروهای حزب الله با استفاده از اين آپارتمان او را زير نظر می گيرند.

درگيری بين نيروهای طرفدار شيخ احمد الاسير و حزب الله لبنان در «عبرا» در هفته گذشته يک کشته برجای گذاشت.

شيخ احمد الاسير مخالف حضور نیروهای حزب الله در سوريه است.
XS
SM
MD
LG