لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

نماينده مجلس: عربستان انفجارها مقابل سفارت ایران در بیروت را هدایت کرد


منصور حقيقت پور،‌ نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز يکشنبه ۱۰ آذرماه عربستان سعودی را به «هدايت و حمايت» از عمليات انتحاری در مقابل سفارت ايران در بيروت متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری «تسنيم» منصور حقيقت‌پور و عوض حيدرپور، از اعضای کميسيون امنيت‌ملی و سياست‌خارجی مجلس، در يک نشست خبری به تشريح اهداف و دستاوردهای سفر هيئت پارلمانی ايران به لبنان پرداخته اند.

منصور حقيقت پور گفته است: «شواهد حاکی از آن است که سعودی‌ها انفجار تروريستی در مقابل سفارت ايران در بيروت را هدايت و حمايت کرده‌اند و تمامی نگاه‌ها به عنوان متهم اصلی به سمت عربستان است.»

روز سه شنبه ۲۸ آبان انفجارها در مقابل سفارت ايران در بيروت، پايتخت لبنان به کشته شدن شماری و زحمی شدن ده ها نفر منجر شد. در اين انفجار ابراهيم انصاری، رايزن فرهنگی سفارت ايران در لبنان کشته شد.

يک گروه اسلامگرای به نام گردان «عبدالله عزام» ساعاتی پس از اين انفجار ها مسئوليت اين بمب گذاری ها را بر عهده گرفت. اين گروه اعلام کرده بود که اين عمليات را به تلافی حضور نظامی ايران در سوريه انجام داده است.

به گزارش «خانه ملت» نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفته است :« هويت افراد کشته شده موثر در اين حادثه عرب تبار بوده که با سيستم‌های اطلاعاتی و امنيتی عربستان در ارتباط بوده‌اند.»

منصور حقيقت پور در خصوص تلفات اين انفجار گفته است که ۲۷ نفر از مردم عادی و همچنين ۶ نفر از شهروندان ايرانی و همکاران لبنانی کشته شده اند.

به گفته وی پس از اين انفجارها، براساس تصميم کميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس هياتی از اعضای اين کميسيون برای بررسی اين انفجارها به لبنان سفر کردند.

به گزارش تسنیم منصور حقيقت پور در پاسخ به پرسشی در مورد سرنخ‌های اين انفجارها، گفته است: تحقيقات اطلاعاتی دوستان لبنانی به جاهای خوبی رسيده و هويت افرادی که در اين عمليات شرکت کردند کاملا مشخص شده و آنها در ادامه قصد دارند به عوامل اصلی حمايت و هدايت‌کننده اين حرکت تروريستی دست پيدا کنند.

عوض حيدرپور نيز در اين خصوص گفته است:« گردان عبدالله عزام که يکی از شاخه‌های القاعده و در صيدا مستقر است، مسئول اين حرکت تروريستی بوده و دو نفری که اين اقدام تروريستی را انجام دادند عرب تبار بودند که کشته شدند اما سرنخ‌های کاملی به دست ما رسيده است.»

در همین حال، نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس در ادامه گفته است:« با توجه به اينکه اين نوع اقدامات را جريانات تکفيری وابسته به سيستم‌های اطلاعاتی ارتجاع در منطقه انجام می‌دهند، شواهد حاکی از آن است که سعودی‌ها اين اقدام تروريستی را هدايت و حمايت کرده‌اند و تمامی نگاه‌ها به عنوان متهم اصلی به سمت عربستان است. در عراق و سوريه نيز که اين چنين اقداماتی انجام می‌شود. بعد از اينکه برخی تروريست‌ها دستگير شدند به ارتباط خود با سيستم اطلاعاتی عربستان اعتراف کردند.»

عوض حيدرپور نیز در ادامه در خصوص واکنش به انفجارها گفته است:« به نمايندگی از مردم به مسئولان وزارت خارجه می‌گوييم که با توجه به اين حرکت تروريستی اگر نياز است اقداماتی را در مورد عربستان‌ سعودی انجام دهند و يا در رويه خود اصلاحاتی صورت دهند.»

عربستان سعودی يک روز پس از انفجارهای مقابل سفارت ايران در بيروت،‌اين انفجارها را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG