لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

هشدار مصباح يزدی درباره وقوع «فتنه شديدتر» از سوی نيروهای «ارزشی»


 محمد تقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان
محمد تقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان
محمد تقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان، گفته است: بعيد نيست در آينده نا آرامی‌هايی شديد‌تر از رويدادهای پس انتخابات رياست جمهوری توسط کسانی که امروز به عنوان نيروهای «ارزشی» شناخته می‌شوند، به وقوع بپيوندد.

اين عضو مجلس خبرگان که در ديدار با هيئت رئيسه دانشگاه تربيت مدرس گفته است: «بعيد نيست در آينده فتنه‌ای شديد‌تر توسط افرادی صورت گيرد که امروز آنها را به عنوان نيروهای ارزشی می‌شناسيم همانگونه که در فتنه اخير کسانی که قبلاً نخست وزير، رئيس جمهور و رئيس مجلس نظام بودند، حضور داشتند».

محمد تقی مصباح يزدی، که بسياری او را پدر معنوی دولت محمود احمدی‌نژاد معرفی می‌کنند، در سخنرانی خود هويت اين نيروهای «ارزشی» امروزی را مشخص نکرده است.

محمد تقی مصباح يزدی در جريان حوادث پس از انتخابات از حاميان دولت محمود احمدی‌نژاد بود و در جريان سفر رييس جمهوری ايران به قم در اسفند ماه سال گذشته از جمله روحانيون بلندپايه نزديک به دولت بود که با وی ديدار کرد.

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال گذشته، تهران و برخی شهرهای ايران شاهد راهپيمايی معترضان بود که به گفته مخالفان دولت در اين نا آرامی‌ها دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

عدم اعتقاد به «ولايت فقيه»


در بخش ديگری از این دیدار، محمد تقی مصباح يزدی «ريشه همه مشکلات فرهنگی را عدم اعتقاد راسخ و محکم مسئولان به دين و ارزش‌های اسلامی» دانسته است.

محمد تقی مصباح يزدی، گفته است: «گاهی نامی از ولايت فقيه برده می‌شود، ولی محتوای آن درک نشده و گاهی اسلام به گونه‌ای معرفی می‌شود که مردم خوش‌شان بيايد در حالی‌ که جايگاه اسلام تضعيف می‌شود».

محمد تقی مصباح يزدی هرچند از حاميان اصلی محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود اما وی دوبار از مواضع رييس جمهوری ايران درباره «طرح حجاب و عفاف» انتقاد کرده است.

رييس دولت دهم در خردادماه در يک گفت‌و‌گوی زنده تلويزيونی با سلب مسئوليت از دولت در مورد برخورد نيروی انتظامی با «بدحجابی» گفته بود:«عده‌ای در هر دوره‌ای هرچند ماه می‌خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همين جا به صراحت اعلام می‌کنم که ما مطلقاً و از بنياد با اين موضوع مخالفيم.»

محمد تقی مصباح يزدی از اظهارات محمود نژاد انتقاد کرد و گفته بود برخی فکر می‌کنند دولت و دستگاه در برابر دين مردم مسؤوليتی ندارند و اين عمل بر عهده حوزه و ديگر نهادها است.

به گفته مصباح يزدی چنين تفکيکی بين دين و سياست از سکولاريسم نشئت گرفته و «در بينش اسلامی حفظ دين مردم بزرگترين وظيفه دستگاه‎های حاکم است».
XS
SM
MD
LG