لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

آيت الله منتظری: مسئولان چشم و گوش و دل بر حقایق بسته‌اند


آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع شيعه در قم، در پاسخ به نامه ۲۹۳ نفر از روشنفکران و نخبگان، با انتقاد از «دادگاه های نمايشی» گفته است: مسئولين شجاعت اين را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هيچ کس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

آيت الله منتظری در پاسخ به اين نامه، رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری را «بحران ويرانگر» خوانده و تاکيد کرده است تاکنون بارها تذاکرات و راه حل هايی را برای خروج از اين بحران ارائه کرده است.

۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سياسی و اجتماعی در نامه‌ای خطاب به مراجع تقليد، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، مير حسين موسوی و مهدی کروبی از آنها خواسته‌اند، به جای «نامه، بيانيه و سخنرانی» به «اقدام عملی» برای مقابله با «کودتاگران عليه جمهوريت نظام» مبادرت ورزند.

در اين نامه از آنچه پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران روی داده به عنوان «سياه‌ترين برگ‌های تاريخ کشور» نام برده شده است.

آيت الله منتظری در بخش ديگری از پاسخ به اين نامه تصريح کرده است: ظاهرا مسئولان جمهوری اسلامی «برای رسيدن به مقاصد دنيوی خويش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقايق بسته اند که نه می‎بينند و نه می‎شنوند.»

اما با اين حال، سرشناس ترين مرجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، اضافه کرده است: «اينجانب هنوز نا اميد نيستم و اميدوارم تا کاملا دير نشده‏ ‏مسئولين امر به خود آيند و بيش از اين وجهه نظام جمهوری اسلامی را در‏ ‏بين توده های زجر کشيده و سيلی خورده ايران و در سطح جهانی خدشه دار‏ ‏نکنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.»

آيت الله منتظری همچنين بزرگترين « ستم و ظلم» به اسلام را «رفتار مستبدانه با‏ ‏مردم تحت عنوان «حکومت دينی و اسلامی» دانسته است.

وی تصريح کرده است: ‏ «‏اميدوارم مسئولين امر از اين راه انحرافی که در پيش گرفته اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استيفا نمايند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بی گناهان را بيش از اين در زندان نگه ندارند، و با پايان دادن به‏ ‏سناريوهای نمايشی دادگاه ها و پخش اعترافات آن چنانی بيش از اين قضاء‏ ‏اسلامی را مسخره نکنند.»

وی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است: «یا لااقل شجاعت اين را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هيچ کس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.»

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تجمع های خیابانی معترضان، به گفته مقامات قوه قضاییه، چهار هزار نفر بازداشت شدند که از این تعداد نزدیک به سیصد نفر همچنان در بازداشت به سر می برند.

این در حالی است که گزارش های بسیاری درباره «قتل»، «شکنجه» و «تجاوز» به زندانیان طی بیش از دو ماه گذشته منتشر شده است.

در همین حال، تاکنون چهار جلسه از محاکمه بيش از ۱۰۰ نفر از بازداشت شدگان اخير برگزارشده است که در بين اين افراد، شخصيت های اصلاح طلب که در دولت های گذشته نيز حضور داشته اند، به چشم می خورد.

برخی از اين اصلاح طلبان در دادگاه اظهاراتی بر خلاف مواضع قبل از زندان خود بيان کردند.

اين اظهارات بازداشت شدگان که در رسانه های نزديک به دولت از آنها با عنوان «اعترافات» ياد شده، ظرف چند هفته گذشته موج فزاينده انتقادها را بر انگيخت و مخالفان دولت، آن را «نمايشی» و سخنان مطرح شده را تحت فشار و شکنجه دانسته اند.

در همين زمينه پيشتر آيت الله منتظری و آيت الله يوسف صانعی اعلام کرده بودند اين گونه اعترافات ارزش قانونی و شرعی ندارند.
XS
SM
MD
LG