لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

هشدار کره شمالی به کره جنوبی درباره برگزاری مانور نظامی


اعلام مانور نظامی کره جنوبی در اطراف جزيره «يانگ پيونگ» با واکنش تند کره شمالی روبرو شده است.

روز جمعه کره شمالی در باره پيامدهای اين مانور يکروزه هشدار داد و اعلام کرد که در صورت برگزاری اين مانور، جواب آن بمراتب شديدتر و دامنه دار تر از حمله يکماه پيش خواهد بود.

چند ساعت پس از اين واکنش کره شمالی، وزارت خارجه روسيه هم با صدور اطلاعيه ای از کره جنوبی خواست از انجام اين مانور نظامی خود داری کند. وزارت خارجه روسيه دراطلاعيه خود با تاکيد بر نگرانی عميق اين کشور گفته است که برگزاری اين مانور ميتواند به متشنج ترشدن اوضاع در شبه جزيره کره منجر شود.

همزمان با انتشار اين اطلاعيه، سفيران کره جنوبی و آمريکا در مسکو نيزبرای گفتگو درباره وضعيت مشتنج شبه جزيره کره به وزارت خارجه روسيه احضار شدند.

از سوی ديگر روز جمعه معاون وزير خارجه آمريکا در پکن ودرپشت درهای بسته با مقامات چينی به گفتگو پرداخت. چين که نزديکترين متحد و بزرگترين شريک تجاری کره شمالی است دراين ملاقات از دولت آمريکا خواست برای کاهش تنش در شبه جزيره کره با اين کشور همکاری کند.

همزمان ، بيل ريچاردسون فرماندار ايالت نيو مکزيکو ی آمريکا برای يک ديدار چهار روزه وارد پيونگ يانگ شد. اين سفر بدعوت مقامات کره شمالی انجام ميشود اما جنبه رسمی ندارد. آقای ريچاردسون هم اظهار اميدواری کرده است که سفر او بتواند به کاهش تنش بين دو کره کمک کند.

کره جنوبی اعلام کرده است که علی رغم هشدار کره شمالی مانور يکروزه ای را با مهمات جنگی در آبهای نزديک به جزيره «يانگ پيونگ» انجام خواهد داد.

يکماه پيش ،در روز ۲۳ نوامبر ارتش کره شمالی جزيره «يانگ پيونگ» را که در ۱۱ کيلومتری قلمروی آبی ان کشور قرار دارد به آتش بست که به کشته شدن ۴ نفر و ويرانی دهها خانه منجر شد.

اين حمله شديدترين رودروريی نظامی بين دو کره پس از پايان جنگ بين دو کشور در سالهای ۱۹۵۰ بود.

در پی اين حمله ،کره جنوبی ارتش خود را بحالت آماده باش در آورد و بيشتر کشورهای جهان آنرا محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG