لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

انتقاد شدید باراک اوباما از سرکوب تظاهرات در ایران


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، روز سه شنبه از اقدامات حکومت ايران در برخورد با تظاهرات مسالمت آمیز در این کشور به شدت انتقاد کرد و این رویکرد را با خویشتنداری ارتش مصر در برخورد با تظاهر کنندگان مصری مقایسه کرد.

باراک اوباما روز سه شنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفيد گفت: «نکته متناقض این است که حکومت ايران وانمود می‌کند که از کناره گيری دولت حسنی مبارک در مصر شادمان است، ولی در همان حال، برخلاف مصر در مقابل ايرانيانی که می کوشيدند به طور مسالمت آميز خواسته های خود را بيان کنند به گلوله و ضرب و شتم متوسل شد.»

آقای اوباما همچنین تاکید کرده است، هر آنچه که در مورد مصر مصداق داشت، در مورد ایران نیز صدق می‌کند.

باراک اوباما همچنین گفته است: «اميدواری و انتظار من اين است که شاهد آن باشيم که مردم ايران شجاعت مطرح کردن خواست خود برای به دست آوردن آزادی های بيشتر و همچنين ایفای نقش بيشتر درحکومت را داشته باشند.»

به دنبال دعوت مهدی کروبی و ميرحسين موسوی از مردم برای شرکت در تظاهرات در حمايت از قيام مردم مصر و تونس، روز دوشنبه ۲۵ بهمن تهران و چند شهر ايران ايران شاهد راهپيمايی اعتراضی بود. اين راهيپمايی ها با سرکوب نيروهای امنيتی مواجه شد و بنا به گفته مقامات ايران در تهران دو نفر کشته و بيش از ۱۵۰ نفر بازداشت شده اند.

جهان درحال تغيير

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به تظاهرات اعتراضی عليه دولت های خودکامه درخاورميانه، خطاب به اين دولت ها گفت: «جهان در حال تغيير است. شما نسل جوان و پرطراوتی در خاورميامه داريد، که به دنبال فرصت های بزرگتر هستند. شما بايد(درخواست ها برای) تغيير را پيش بينی کنيد، نمی توانيد از موج عقب بيافتيد.»

باراک اوباما همچنين تصريح کرد، با توجه گسترش رسانه هايی چون تويتر و تلفن های هوشمند، حکومت های منطقه بايد بيش از هر زمانی ديگر بايد بپذيرند که می بايست براساس رضايت مردم عمل کنند.

رييس جمهور آمريکا افزود: «حکومت ها در خاورميانه در حال درک اين موقعيت تازه هستند و اميدورام آنها به گونه ای عمل کنند که با خواسته های مردم برای تغيير هماهنگ باشند و این روند به حوادث خشونت بار منجر نشود.»

باراک اوباما همچنين گفت: «ما پيام قاطعی را به متحدان خود در منطقه فرستاده‌ايم که نگاهی به اتفاقات مصر بياندازند.»

در جریان حوادث مصر که به کناره گيری حسنی مبارک پس از سی سال حکومت منجر شد، ارتش اين کشور با خودداری از برخورد با معترضان هم اکنون نقش اصلی را در دوران انتقالی رعهده دارد.

علاوه بر مصر، طی روز های اخير بحرين و يمن نیز شاهد تظاهرات اعتراضی بودند.

با اين حال باراک اوباما تصريح کرد: «اين حکومت ها دولت های مستقلی هستند که باید خود در اين زمينه تصميم بگيرند و آنچه که ما می توانيم انجام بدهيم حمايت اخلاقی از(اين مطالبات ) است.»
XS
SM
MD
LG