لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

هاشمی رفسنجانی: جای مخفی کردن نيست؛ اختلاف، واقعا جدی است


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز پنجشنبه درباره وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری ايران گفته است: امروز جای مخفی کردن نيست؛ مشکل اختلاف ، واقعا جدی است.

آقای هاشمی رفسنجانی در مشهد و در جمع استادان حوزه و دانشگاه و مديران آستان قدس رضوی، در خصوص گسترش و عميق‌تر شدن اختلاف‌ها در کشور سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، وی گفته است: ماه‌ها است برنامه‌های خارج از مجمع تشخيص مصلحت را به دلايلی که خودش می‌داند تعطيل کرده است، ولی مراسم امروز را فرصت مناسبی ديد تا برخی نگرانی‌های خود را از وضعيت کنونی کشور اعلام کند.

نقش رهبری در ايجاد وحدت

اکبر رفسنجانی با اشاره به اجماع قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای ايران، چنين تحولالی را خطرناک ارزيابی کرده و گفته است: «در اين شرايط ما در داخل کشور مهم‌ترين نياز را وحدت و اتحاد می‌دانيم اگر آنها احساس کنند کشور ما از نظر وحدت صدمه ديده است وسوسه می‌شوند که شرارت‌های خود را زياد کنند.»

در تازه ترين تحول در مناقشه هسته ای ايران، شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۷ نوامبر، قطعنامه پيشنهادی محکوميت جمهوری اسلامی به خاطر فعاليت مخفيانه در ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم در «فردو» را با اکثريت آرا تصويب کرد و از تهران خواست تا ساخت و ساز در اين طرح را بي درنگ متوقف کند.

چين و روسيه دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد که با ايران رابطه دوستانه ای دارند نيز به اين قطعنامه رای مثبت دادند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفته استکه تنها آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، قادر است بحران به وجود آمده پس از انتخابات را حل کرده و باجلب رضايت مردم وحدت ايجاد کند.

آقای رفسنجانی با اشاره به اين که «بايد با اتحاد و همدلی وضعيت کنونی را سامان داد»، گفته است: «بنده فکر می‌کنم غير از رهبری انقلاب ديگران نمی‌توانند وحدت را ايجاد کنند و همه بايد به رهبری کمک کنيم تا فضای همدلی به وجود بيايد تا رضايت مردم فراهم شود.»

اظهارات اکبر هاشمی درباره وحدت در کشور از آن رو اهمیت دارد که ر رهبر جمهوری اسلامی از صحت و سلامت انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرده و معترضان تهدید کرده است در صورت ادامه اعتراض با آنها برخورد می شود. رویکرد رهبر جمهوری اسلامی طی ماههای اخیر نشان داده است که وی حاضر نیست از موضع خود در قبال معترضان عقب نشینی کند.

از سوی دیگر معترضان نیز همچنان خواستار ابطال انتخابات هستند و می گویند دولت بر آمده از انتخابات فاقد مشروعیت است.

غیبت چند ماه اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی از نماز جمعه تهران به عنوان یکی از نشانه مهم اختلاف وی و رهبر جمهوری اسلامی ارزیابی می شود. آيت الله علی خامنه ای در نماز جمعه تهران گفته بود که دیدگاه های محمود احمدی نژاد بیشتر از مواضع اکبر رفسنجانی به وی نزدیک است.

اکبر هاشمی رفسنجانی از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ۲۲ خردادماه، فقط يک بار در روز ۲۶ تيرماه در نماز جمعه تهران حاضر شده است.

در این نماز جمعه که وی پس از چند هفته غیبت در آن حضور یافت، گروه هايی از مردم معترض به نتايج انتخابات ریاست جمهوری همراه با مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد معترض، شرکت کردند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه نسبت به «به خطر افتادن مشروعيت حکومت جمهوری اسلامی» هشدار داد و برای حل بحران پس از انتخابات خواستار «آزادی زندانيان سياسی و دلجويی از خانواده آنها» شد.

اين اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد طرفداران محمود احمدی نژاد و برخی از اصولگرايان را به دنبال داشت.
XS
SM
MD
LG