لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

تظاهرات تازه معترضان به نتیجه انتخابات در تهران


عکس مربوط به تظاهرات در هفته‌های گذشته است
عکس مربوط به تظاهرات در هفته‌های گذشته است
صد ها نفر از معترضان به نتيجه انتخابات، يک روز پس از برگزاری مراسم تحليف محمود احمدی نژاد، پنجشنبه شب در خيابان های تهران دست به راهپيمايی زده و شعار «مرگ بر ديکتاتور» سر دادند.

يک شاهد عينی به خبرگزاری «رويترز» گفته است: صدها نفر شامگاه پنجشنبه در ميدان ونک دست به تظاهرات اعتراضی زده اند و اتومبيل ها نيز در اين ميدان با به صدا در آوردن بوق خود با تظاهر کنندگان همراهی می کردند.

طبق اين گزارش، صدها پليس ضد شورش نيز در محل حضور داشتند و با بلندگو به معترضان هشدار می دادند در صورت متفرق نشدن بازداشت خواهند شد.

خبرگزاری آلمان نيز گزارش داده است: تظاهر کنندگان در میدان ونک شعار می دادند: «احمدی نژاد: استعفا، استعفا» و «احمدی نژاد: خجالت، خجالت».

به گزارش اين خبرگزاری، در گيری های پراکنده ای بين تظاهرکنندگان و نيروهای پليس ضد شورش در اطراف میدان ونک رخ داده است.

طبق اين گزارش، همزمان با ميدان ونک بيش از هزار نفر در ميدان وليعصر نیز دست به تظاهرات زده اند.

روز پنجشنبه يک وب سايت طرفدار ميرحسين موسوی از معترضان دعوت کرده بود تا شامگاه پنجشنبه که مصادف است با جشن های نیمه شعبان و تولد امام دوازدهم شیعیان، در مسير خيابان وليعصر، حدفاصل ميدان تجريش تا ميدان ولی عصر، دست به راهپيمايی بزنند.

وب سايت « موج سبز آزادی» همچنين از معترضان در مشهد دعوت کرده بود تا دست به راهپيمايی بزنند. گزارشی درباره برگزاری چنين تجمعی در مشهد ارسال نشده است.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در حالی در مجلس شورای اسلامی مراسم تحليف خود را برگزار کرد که همزمان تظاهرات اعتراضی در برخی از نقاط تهران از جمله در میدان بهارستان انجام شد.

پس از آن که وزارت کشور اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد به پيروزی رسيده است، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بوده است.

به رغم حضور گسترده نيروهای امنيتی و ضد شورش در تهران، ۵۵ روز پس از انتخابات، پايتخت ايران همچنان شاهد تجمع های اعتراضی است.

به گفته مقامات استانداری تهران، در جريان اعتراضات مسالمت آميز به نتايج انتخابات در پايتخت ايران دست کم ۲۶ نفر کشته شده اند. اين در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان اين وقايع بسيار بيشتر از تعداد اعلام شده است.

مير حسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، می گويند: به دليل تخلفات و تقلب گسترده در انتخابات، دولت بر آمده از انتخابات رياست جمهوری نا مشروع است.
XS
SM
MD
LG