لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

روسيه: سپر موشکی ناتو می‌تواند برای حمله به ایران به کار گرفته شود


دميتری راگوزين، نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو،
دميتری راگوزين، نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو،
دميتری راگوزين، نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز پنجشنبه گفته است که احتمال دارد طرح سپر ضد موشکی اروپا توسط آمريکا برای تدارک حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، دميتری راگوزين که در آنکارا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است: «من اين را پنهان نمی‌کنم که چنين جنبه‌ای از اين مساله توسط ناتو مورد بحث قرار گرفته است. کسی نمی‌‌تواند با مفهوم "دفاع موشکی" خود را فريب دهد. اين يک سيستم صرفا دفاعی نيست. سپر هميشه شمشير را پوشش می‌دهد.»

وی اضافه کرده است: دفاع و حمله به طور طبيعی با يکديگر مرتبطند.

به گزارش خبرگزاری «ريا نووستی» نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی همچنين تصريح کرده است: «نگرانی بسياری از کارشناسان معتبر روسيه و ديگر کشورها در آن hاست که سپر ضد موشکی اروپا که رسما وظيفه آن دفاع در برابر تهديدات ناشی از ايران اعلام شده، در حقيقت می‌تواند دستاويزی برای تدارک حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد.»

وی همچنين گفته است: در حال حاضر رايزنی‌هايی با مقامات ترکيه درباره امکان استقرار رادار سيستم هشداردهی حملات موشکی انجام می‌شود که احتمالا در منطقه جنوبی شرقی اين کشور بايد مستقر شود.

طبق اين گزارش، دميتری راگوزين همچنين گفته است: «همکاران آمريکايی برنامه سپر ضد موشکی خود را با برنامه موشکی ايران توجيه می‌کنند. ما در خصوص قصد مقامات ايرانی در اين زمينه، چگونگی مراحل ايجاد سلاح موشکی در خاک ايران و امکانات استفاده از آن اختلاف نظر داريم. ايران از سويی همسايه ما و از سوی ديگر همسايه ترکيه است و ما فکر نمی‌کنيم که لقب "پسر بد" به آن دادن به حل مسائل کمک کند.»

نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی اضافه کرده است: کاملا مشخص است که استقرار سپر ضد موشکی عليه سلاحی فرضی که هنوز وجود خارجی ندارد و همچنين تهديدی نامحسوس می‌تواند به تشنج اوضاع منجر شود.

دميتری راگوزين می‌گويد، روسيه با ايران در زمينه سپر ضد موشکی تماس‌های دائمی دارد.

وی اضافه کرده است: «يکی از دلايلی که روسيه از برنامه صلح آميز اتمی ايران حمايت می‌کند نيز همين است. بدين ترتيب ما دقيقا می‌دانيم که ايران سلاحی در اختيار ندارد که باعث تهديد از جمله ما (روسيه) باشد.»

نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی گفته است: «درباره طرح موشکی ايران نيز می‌توان گفت که ما اطلاعات زيادی از آن داريم. ما معتقديم که اين تصور که فردا ايران با کمک موشک‌های خود به لهستان و يا نروژ حمله خواهد کرد، هذيان ديوانه‌هاست و ما چنين پيش بينی و کارشناسی را نمی‌توانيم قبول کنيم.»

اين ديپلمات روسيه می‌گويد، اخيرا توافقنامه‌ای ميان دولت‌های رومانی و آمريکا در خصوص ايجاد پايگاه موشک‌های رهگير در نزديکی بخارست به امضا رسيده است و پس از آن رزمناو «مونتری» آمريکا وارد آبهای دريای سياه شد که به سيستم سپر ضد موشکی مجهز است.

دميتری راگوزين همچنين گفته است :«بر اساس برنامه ايجاد سپر موشکی تا سال ۲۰۱۸ آمريکا قصد دارد که تجهيزات اطلاع رسانی و آتشباری خود را در ديگر کشورهای اروپايی مستقر کند.»

در حالی نماینده روسیه در ناتو به احتمال بکارگیری سپر موشکی به ایران اشاره کرده است که در فروردین ماه سال جاری مرکز پژوهش ها مجلس نیز درگزارشی نسبت به «سپر دفاع موشکی ناتو» ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند تهديدی جدی عليه جمهوری اسلامی تلقی شود.»

مرکز پژوهش های مجلس درگزارش خود تصريح کرده بود:« استقرار بخشی از سامانه اين سپر دفاع موشکی در ترکيه و در همسايگی ايران – هر چند با تلاش اين کشور مقرر شد عليه هيچ کشوری هدفگيری نشود – ولی در مجموع اين کارکرد تهديدی را عليه ايران خواهد داشت.»

اين گزارش اضافه کرده بود:«از سوی ديگر برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران که از جانب غرب تهديدی برای ناتو معرفی می‌شود می‌تواند در حوزه بحران سازی فراتر از مرزهای ناتو طبقه‌بندی شده و با کمک شرکای اين پيمان که کشورهای حوزه خليج‌فارس و حتی روسيه را شامل می‌شود، مهار ايران بيش از گذشته در دستور کار قرار گيرد و از اين منظر چالش‌هايی برای کشور به وجود آورد.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ايش کاملاصلح اميز بوده و برای توليد انرژی برق است.
XS
SM
MD
LG